Brev
hvordan får jeg venner
har gået i en ny klasse for 4 måneder nu, og har ingen venner.
Jeg kan bare ikke finde ud af at snakke med andre mennesker.
Hver gang nogen prøver at snakke med mig, eller jeg kommer i gruppe med en anden til en opgave, fryser jeg op og ikke ved hvad jeg skal sige.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig.
Vi får rigtigt mange breve og telefonopkald fra unge. Rigtig mange oplever, ligesom dig,  at det er mega svært at finde nye venner. På BørneTelefonen hører vi også fra mange, de bruger præcis det samme ord ligesom dig,  når de forklarer, hvordan de nærmest “fryser” hver gang nogen taler til dem, eller når de selv forsøger at tale til andre.
Andre beskriver det at skulle tale med andre som en mere “angst-agtig følelse”, der bare fylder mere og mere hvor gang gang,  de skal være sammen med andre.
For nogle starter følelsen længe inden man overhovedet møder personen eller personerne. Nervøsiteten mærkes allerede lang tid før og for nogle kan det føles næsten fysisk ubehageligt.
Måske har du det på samme måde, du har det?
At fryse er en følelse, som kan være enormt drænende og tømme en for energi. Noget som egentligt burde være så naturligt og rart, bliver lige pludselig en kæmpe udfordring. Derfor vælger mange unge det sociale fra bare for at undgå den svære følelse, som du skriver om i dit brev.
Det har du måske også prøvet?
Så du er bestemt ikke alene om at have det sådan. Faktisk er der SÅ mange børn og unge, der har det på samme måde, at vi har en hel kategori om det i BørneTelefonens brevkasse. Det er lidt vildt at tænke på, ikke?
Her kan du læse en masse gode breve og svar fra andre unge, og forhåbentligt kan du også finde nogle gode råd og ideer som du har lyst til at prøve af. Du kan bruge linket her: https://bornetelefonen.dk/brevkasse/
Du skriver, at du har gået i din nye klasse i 4 måneder.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du mon skiftede skole?
Det kan der jo være mange grunde til, men jeg tænker på hvordan du havde det med dine gamle klassekammerater? Var det mon også svært for dig at tale med andre i den gamle klasse? Havde du flere venner inden du skiftede skole, og har du mon stadigvæk nogle af dine venner fra din gamle skole?
Grunden til at jeg spørger, er for at du måske kan blive lidt mere afklaret på, om det er noget som først er startet i den nye klasse, eller om det altid har været lidt svært for dig?
Det kan måske også være med til at give dig en ide om dig, hvilken form for hjælp du vil kunne have mest gavn af.
Jeg tænker også på, om du mon har talt med nogen om, hvordan du har det? Måske dine forældre eller din lærer? Eller måske en helt tredje voksen, du kender, og som du synes, du snakker godt med?
Det at dele sine tanker og følelser med andre kan være enormt befriende og give fornyet energi og overskud. Ofte oplever man, at andre kender til samme følelse, og det er i sig selv med til at mindske ensomhedsfølelsen. Det kan også være godt at snakke med andre, for så får man en helt ny vinkel på sagen.
Hvis ikke du har talt med andre om, hvordan du har det, så tænker jeg, at det vil være en god ide. Sammen kan du og dine forældre måske lægge en god plan for, hvordan du kan få det bedre med at være sammen med andre. Gad vide hvad du tænker om det?
Vi har en lov i Danmark, som siger at skolerne har pligt til at sørge for at alle elever trives og har det godt. Det betyder, at dine lærere skal hjælpe og støtte dig til blandt andet at danne venskaber i skolen.
Det kan både være gennem tiltag i klassen, men det kan også være at du har brug for at tale med en skolepsykolog eller en trivselslærer.
Det kan også være en ide, at tale med jeres læge. Han eller hun kan vurdere hvilken form for hjælp du har brug for  og evt. henvise dig til det rigtige tilbud. Det kan feks være en psykolog, som kan give dig nogle gode redskaber og metoder til at håndtere tanker og følelser.
Jeg vil også anbefale dig at tage et kig på hjemmesiden Mindhelper. Det er en rådgivning for unge som bokser med det vi lidt populært kalder “ Mental Sundhed”, herunder også ensomhed og social angst.
Linket her er til Mindhelpers temaside. Her kan du finde en  masse gode råd og vejledning, som jeg tror, at du vil kunne bruge. Der er også et online kursus om social angst, der måske kunne være noget for dig.  https://mindhelper.dk/temaer/
Mange af de unge i vores brevkasse, giver det råd at man skal finde sig en god fritidsinteresse og igennem den finde nogle gode venner.
Har du mon en sport eller andet du går til? Kunne det være en ide? Det kan jo være alt lige fra E-sport til badminton… Det at mødes gennem en fælles interesse, hvor fokus er på det man laver, gør det ofte nemmere at tale sammen og holde samtalen i gang.
Andre skriver, at et fritidsjob kan være en god mulighed at møde nye mennesker på. De skriver, at det kan være nemmere at starte en samtale hvis den handler om vagtplaner, kunder eller andet der har med arbejdet at gøre.
Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Jeg vil til sidst sige, at jeg synes, du grund til at være lidt stolt af dig selv. Ved at skrive til BørneTelefonen, så har du vist en kæmpe styrke og et stort ønske om, at tingene skal være anderledes. Du har vist stor ansvar og modenhed, og det er supervigtige værdier at have med sig i livet. Dem kan du også være stolt af.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe herind. Vores telefonnummer er 116111. Vi sidder klar til at hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.