Jeg har det skidt derhjemme og i skolen

Hej BørneTelefonen, jeg føler mig meget ensom, jeg har det ikke nemt/godt derhjemme eller i skolen. Jeg føler jeg bliver rettet på alt hvad jeg gør, og græder mindst en gang om dagen og noget folk har sagt i skolen eller derhjemme. Håber virkelig i kan hjælpe, har virkelig brug for det.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tusind tak for dit brev. Hvor er det modigt af dig at skrive ind til os og fortælle os hvordan du har det. Det lyder bestemt ikke rart at være dig lige for tiden. Det er ekstra svært når man også føler sig ensom, for man føler ikke rigtig at der er nogen man kan betro sig til. Men du har været rigtig stærk ved at skrive ind til os, og vi vil altid gerne lytte. Ensomhed er en følelse, som alle mennesker kan have. Den kan komme af forskellige årsager. Fx hvis man er uvenner med en god ven, man slår op med en kæreste eller hvis en fra familien er meget syg. Det kan også være en mere generel følelse af ikke at føle sig god nok eller føle sig anderledes og forkert. Ensomheden kan vare i et par timer eller i flere måneder, det er meget forskelligt. Nogle vil også opleve at være ensomme flere gange i løbet af livet. Nogle oplever at gå meget alene med deres tanker og følelser, og det kan føles ensomt ikke at dele sine tanker og følelser med andre. Ensomhed handler ikke kun om at være alene. Man kan nemlig sagtens være alene uden at føle sig ensom. Omvendt kan man også føle sig ensom, selvom man er omgivet af en masse mennesker. Det at være alene kan vælges til, mens ensomhed er en ufrivillig, indre tilstand, som gør ondt. Det kan være rigtig svært at tale om ensomhed. Men ensomhed kan ramme alle. Det er vigtigt at vide, at det er okay at føle sig ensom engang imellem. Men hvis følelsen fylder meget og hvis man bliver ked af det over det, som jeg kan forstå du gør – så er det vigtigt at få hjælp. Det at bede om hjælp, kan sommetider virke som noget af det sværeste i hele verden. Og det kræver meget mod. Jeg kender mange som har turde at spørge om hjælp og som har fået det rigtig godt bagefter. Du har allerede vist rigtig meget mod ved at skrive ind til os, og jeg tænker om du kan være lidt ekstra modig, og fortælle til en voksen tæt på dig, hvordan du har det? Du siger du føler dig ensom både hjemme og på skolen, så jeg tænker på, hvad der mon fylder mest? Hvor det ville give bedst mening at starte med at “åbne op”? I skolen er det nemlig lærernes arbejde og pligt at lytte og sikre at alle har det godt. Også dig!
Alle børn fortjener at have en glad hverdag og hvis man ikke har det godt, så har man fx også sværere ved at lære.

Derhjemme er det dine forældres pligt og ansvar at du har det godt og er tryg. Derfor vil det også være godt, hvis de vidste hvordan du går og har det. Måske de slet ikke kan fornemme, at du faktisk føler dig ensom? Og at det at blive rettet på hele tiden, måske kan føles som en afvisning? Hvis det altså er sådan du har det?

Der er derudover et par ting man også selv kan gøre med tiden, når du føler dig klar. Du kan fx spørge andre som du måske har lyst til at lære bedre at kende, om I skal lave noget sammen. Du kan tænke over om i kunne lavet noget sammen, som I begge interesserer jer for. Det kan være at spille computer, træne, læse, danse, bage kage eller noget helt andet. Du fortæller ikke om du går til nogen fritidsaktiviteter. Men ellers vil jeg også foreslå dig at undersøge, om der er noget du kunne have lyst til at prøve af. Fritidsinteresser er for de fleste en god måde at få nye venskaber på, fordi man er sammen om en aktivitet som giver noget at snakke om. Kender du nogen, der går til noget, du måske kunne prøve at tage med til? Det kan virke meget grænseoverskridende. Det kan også være svært. Især i starten. Hvis man fx har svært ved at tage kontakt til andre, så er det svært at blive god til det fra den ene dag til den anden. Ligesom med alt andet, så skal man øve sig for at blive bedre. Så selvom du føler dig klodset eller rød i hovedet, så tænk på at alle mennesker kommer til at sige noget mærkeligt eller gør noget pinligt. Det sker hele tiden. For os alle sammen. Du må også altid gerne ringe eller skrive til os på 116 111, hvis du har brug for en at tale med. Det behøver ikke være om noget særligt, du bestemmer helt selv. Og du er altid anonym. De kærligste hilsner Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.