Brev
Jeg føler mig ikke tilpas på efterskole
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 16 år, som har brug for hjælp ang. efterskole. Jeg har valgt dette år at tage på efterskole, fordi jeg havde hørt at det skulle blive et af de bedste år i dit liv. Jeg har gået på efterskole i snart 4 måneder nu og jeg føler mig stadig ikke 100% tilpas.
Den første måned følte jeg mig rigtig meget ensom, jeg tænkte at det aldrig ville gå og at jeg bare gerne ville hjem. Jeg følte slet ikke jeg havde nogle venner og jeg følte mig rigtig ensom. Jeg har virkelig gjort alt hvad jeg kan for at være social og snakke med folk.
Jeg var ude hver aften og være social. Jeg følte bare aldrig at der skete noget. Efter ca. 2,5 måned gik det lidt bedre og jeg begyndte at få nogle flere, som jeg kunne snakke med. Men jeg følte mig stadig ikke tilpas og følte stadig ensomheden.
Nu hvor der er gået omkring 4 måneder lider jeg stadig lidt af hjemve og ensomhed. Jeg føler at alle har én som de er bedste veninder med på efterskolen og jeg føler mig lidt malplaceret. Jeg har selvfølgelig fået nogle flere venner hvilket er rigtig rart, men jeg føler mig stadig lidt glemt og ligegyldig i blandt dem.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kæmper og kæmper, men føler alligevel mig ikke helt inde i fællesskabet. Hver gang jeg skal hen på skolen igen efter weekend, begynder jeg at græde fordi jeg ikke vil derhen, men jeg vil så gerne have at det her år lykkedes.
Jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for at bygge et bånd til dem jeg allerede har, men det er rigtig svært, når de allesammen render rundt med den de er bedste veninder med på skolen.
Hvad skal jeg gøre?
P.S jeg har snakket mange gange med min kontaktlærer og hun ved hvordan jeg har det.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år
Hold da op, hvor er du sej, at du sådan kæmper for at få det til at lykkes på efterskolen. Sikke en styrke, du har.
Det er aldrig sjovt at gå og føle sig ensom, og man kan faktisk nogle gange føle sig endnu mere alene sammen med andre, end hvis man rent faktisk er alene. Er det mon også sådan, du har det? Det er rigtig godt, at du har snakket med din kontaktlærer, så hun ved, hvordan du går og har det. Føler du mon, at hun hjælper dig? Hvis ikke du synes det, kunne det så være en mulighed at snakke med andre lærere på skolen?
I forhold til at knytte tættere bånd til de andre, kommer jeg til at tænke på, om det mon er muligt at tage en eller flere af dem, du snakker med med hjem på weekend hos dine forældre? På den måde kunne I måske få nogle gode oplevelser sammen og lære hinanden bedre at kende. Det kunne så måske gøre, at du ville føle et stærkere bånd til dem, når I er tilbage på efterskolen. Kunne det være en mulighed?
Jeg tænker også på, om du mon har snakket med de andre på efterskolen om, hvad de synes om at gå der? Nogle gange kan man godt få den opfattelse, at man er den eneste, der går og føler sig ensom, og man synes, at alle andre har venner. Men måske er der andre, der går og har det som dig? Også selvom det for dig ser ud som om, at de har en bedsteveninde.
Måske de andre også bliver mere opmærksomme på at være sammen med dig og snakke med dig, hvis de ved, at du går og føler dig ensom. Kunne det mon være en mulighed?
Jeg håber virkeligt, at dette år på efterskolen lykkes for dig, når du så gerne vil det og kæmper så hårdt. Men jeg vil også sige, at hvis du bliver ved med at gå og være ked af at være der, er det ikke nogen skam at erkende, at noget andet måske er bedre for dig. Det er hårdt at være i noget i lang tid, som man ikke er glad for. Men måske skal du prøve at give det en chance i et par måneder mere og prøve nogle af de ting, jeg har foreslået. Kunne det give mening for dig?
Jeg tænker også på, om du mon snakker med dine forældre om, hvordan du har det? Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at dem omkring dig ved, hvordan du har det, så de kan støtte og hjælpe dig, så du også sammen med dem kan tage beslutningen om, hvad der skal ske fremover.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du kan bruge mit svar.
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen