Brev
Jeg føler mig ensom
Hejsa.
Jeg er en pige på 12 år der tit føler mig ensom. Jeg har ikke så mange venner, og er tit alene i frikvartererne.
Min bedste veninde er flyttet, og derfor ser jeg hende ikke så tit.
Jeg fik så en ny beste veninde, men hun droppede mig. Jeg prøvede at være sammen med hendes venner, men jeg følte mig udenfor.
Jeg kommer tit til at føle at det er mig der er noget galt med, og at de bare ikke kan lide mig.
De eneste venner jeg rent faktisk har tilbage i mit liv som jeg betragter som venner, er dyr. Jeg har en hund som er min beste ven. Og så går jeg også til ridning. Der rider jeg en hest der hedder Beauty. Hvis ridning ikke havde været i mit liv var jeg ikke blevet den jeg er nu. Jeg havde været meget mere ensom.
Men jeg har nu gået til ridning i lidt tid. Og jeg har spurgt om en halvpart, fordi jeg tænkte at jeg så kunne være lidt mere sammen med Beauty og på den måde bliver jeg mindre ensom?
Min familie ved ikke at jeg føler mig ensom.. Jeg fortæller dem at jeg går i den bedste klasse nogensinde, selvom det er løgn. Det er tit at jeg bare vil væk fra alt.
Men hvad mener i? Tænker i at den halvpart aligevel ikke vil hjælpe på min ensomhed? Eller skal jeg fortælle min familie om det?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Tak for dit brev. Jeg synes, det er modigt af dig at fortælle, hvordan du har det - om den ensomhed du mærker. Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig over at din bedste veninde flyttede. Er det mon langt væk, eller ses I stadig indimellem? Man kan jo heldigvis godt være gode venner, selvom man ikke bor i samme by. F.eks. ved jeg, at mange børn bruger Facebook, Skype, FaceTime osv. til at holde kontakten. Har I overvejet det?
Jeg forstår godt dit savn om at have nogle nære relationer tæt på. Hvordan er det i klassen, er der nogle, du taler mere med end andre? Det kan godt tage lidt tid, før sådanne relationer udvikles, og det kræver mod at spørge, om der er en, der f.eks. vil med ud og se din hest eller bare lave et eller andet. Ville du have mod på at prøve det? Jeg ved godt, det ikke altid er så nemt at få spurgt, og det er op ad bakke, når man skal være på udkig efter venner. Men jeg er sikker på, at du er en god ven. Du har jo i hvert fald formået at have to bedste veninder.
Jeg kommer sådan til at tænke på, om der ikke er andre børn du kender, der også går til ridning? En god ven/veninde behøver jo ikke kun at være en fra klassen. Det kan nogen gange være oplagt at dyrke venskaber udenfor skolen med nogen, som man deler samme interesse med.
Noget andet jeg lagde mærke til i dit brev er, at du skriver, at du ikke har snakket med din familie, om det her med at føle sig ensom. Jeg tænker, at det må være hårdt at gå med alle disse følelser indeni uden at sige dem højt. Er der mon en særlig grund til, at du ikke har fortalt dine forældre om dine tanker? Jeg synes, det vil være en god idé, hvis du er klar til det, at du fortalte en voksen, som du har tillid til, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, din en moster eller en lærer fra din skole. Egentlig er det ikke så vigtigt, hvem du vælger. Det vigtigste er, at du får sagt højt, at du indimellem føler dig ensom. For på den måde kan en eller flere voksne hjælpe og støtte dig i, hvad du kan stille op.
Det lyder rigtig spændende, at du måske har mulighed for at få halvpart på hesten Beauty. Du skriver i dit brev, at det måske kunne hjælpe dig til at føle dig mindre ensom. Jeg synes, det er rigtig dejligt at læse, at du tænker meget over, hvad du selv kan gøre for ikke at føle dig så ensom. Selvom det uden tvivl kunne være dejligt og spændende at få en halvpart, så tænker jeg dog ikke, at det alene løser dine problemer. Jeg tænker derfor, at det til at starte vil være rigtig godt, at du får talt med nogen om dine følelser, så du ikke bare vælger at være endnu mere sammen med Beauty. Men det ene udelukker vel ikke det andet?
Jeg håber, du har mod på at åbne endnu mere op, end du så flot har gjort til mig. Hvis du har brug for at tale mere med nogen, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tlf: 116 111. Alt godt til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen