Brev
Jeg føler mig a alene
Jeg føler mig alene. Der er ingen der forstår mig. Problemet er min familie. Min mor, far og lillesøster. Min mor er sød nok en gang imellem, men jeg bliver altid mødt med et bredt og irriteret ansigt, og selvom jeg prøver at løfte stemningen, er hun altid sur. Min far er præcis det samme. Altid sur på mig, men ikke min søster.
Det der er ens ved dem er, at ingen af dem giver en f, når jeg spørger dem om noget eller bare i det hele taget snakker med dem. De gider ikke engang at kigge på mig. Min lillesøster på 11 er noget af en heks. Vi har aldrig været venner på nogen måde, og selvom jeg prøver og prøver og prøver at snakke med hende og komplimentere hende, er hun bare mega sur og giver mig et ondt blik. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har nogle få venner, men for 1.5 år siden blev jeg dumbet af min bedste veninde på hele jorden. Hun betød alt for mig, og jeg græder stadig over at vi ikke er venner mere. Hun var den eneste, jeg kunne snakke med, og mine venner, som jeg har nu er på ingen måde nogen, som man snakker om følelser med. Mine forældre har jeg også prøvet at snakke med, men det ender altid ud i skænderier, og det hele bliver meget værre. De forstår mig aldrig og siger bare, at jeg er for latterlig, at jeg bliver ked af sådan nogle små ting.
De kalder mig i øvrigt også forkælet hele tiden. Jeg har prøvet at sige noget til det, for jeg får egentlig aldrig noget, men det endte ikke specielt godt, så nu ignorere jeg det bare.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg kan ikke mentalt fortsætte på den her måde.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år! Det er virkeligt ikke rart, når ens familie virker som om, den ikke forstår een og ikke interesserer sig for, hvordan man har det.
Jeg kan høre, du har forsøgt at tale med dine forældre om de ting, der optager dig. Hvis du føler dig afvist, når de siger, at det er for latterligt, at du bliver ked af sådan nogle små ting, kan jeg godt forstå dig.
Jeg véd ikke hvorfor dine forældre vælger at møde dig på den måde, som du fortæller om.
Måske kan de bedst forstå ting, som de selv har oplevet. Måske véd de ikke, hvad de kan sige for at vise dig, de gerne vil være der for dig. Måske er der nogle ting i deres liv, der tager af deres overskud til at være gode forældre for dig.
Jeg lægger jeg mærke til, at du mistede din bedste ven for cirka 1,5 år siden. Du følte dig dumpet. Hun betød alt for dig og du kan stadig græde over, at I ikke er venner mere.
Jeg forstår godt, at det er megahårdt at føle sig dumpet af sin bedste ven. Dét kan blive til et sår inden i, som nok skal hele – men det tager sin tid. Selv om der er andre venner, kan det lige nu føles som om, de ikke dur til det samme, som din tidligere ven.
Derfor gætter jeg på, at dét, du forsøger at opnå hos dine forældre, handler om at tale om dine forskellige følelser og måske blive klog på, hvad de handler om.
Jeg forstår det godt, når du siger at det er mentalt hårdt. Jeg synes, du er sej, når du bliver ved med at håbe på, at dine forældre vil lytte og forstå dig og når du bliver ved med at forsøge at få kontakt til dem.
Jeg vil gerne bakke dig op i dit håb – men måske skal vi finde på nogle nye måder end dem, du indtil nu har prøvet. Håber, der er okay for dig. Kommer du i tanke om, at der er nogle andre måder, der dur bedre for dig, er det ok for mig.
Du kan overveje..
1. at tale med nogle andre voksne, udenfor din familie, om de følelser og andre ting, du har brug for at blive taget alvorligt på. Dine følelser er i orden. Der er en grund til, de er der. De vil blive ved med at være i dig, indtil de bliver talt om på en måde, som dur for dig. Du kan overveje, om din lærer eller sundhedsplejersken på din skole kunne være gode voksne for dig. Eller om der på din skole er andre voksne, som har som deres arbejde at tale med børnene på skolen om personlige ting. Det er der nemlig på nogle skoler. Det véd din lærer noget om, tror jeg på.
2. at undersøge, om Headspace er noget for dig. Headspace er et tilbud til børn og unge, som gerne vil have nogen at tale med. Altså, om dét, der er behov for at tale om. Om stort og småt. Om det, som er vigtigt. Du kan tjekke mere på headspace.dk. Jeg kan se, der er afdelinger rundt omkring i landet. Det er måske smart, hvis du har brug for at mødes fysisk med andre. Ellers kan du ringe eller chatte. Du kan læse mere om Headspace her:  Headspace
3. at tale med din mor og din far om, hvordan de ser ud i ansigtet, når du forsøger at tale med dem og hvordan de virker på dig, med hensyn til at se vred og irriteret ud og med hensyn til at virke ligeglade med dig. Måske er de ikke bevidste om, at de virker sådan på dig. Måske er de ikke gode til at sige, hvis de hellere til tale med dig på et andet tidspunkt end lige nu. Du kan måske også tænke over, at du kan spørge dem, hvornår de har tid til at tale med dig om nogle ting, du har tænkt over.
4. at vise dem mit svar til dig. Så véd de, at jeg har fortalt dig om, at der er nogle regler om, at forældre skal passe på deres børn og støtte dem, så børnene kan vokse op og klare sig godt med skole og venner. Så véd de, at jeg har fortalt dig om, at dine følelser er dine og okay og at de skal tages alvorligt lige gyldigt, om andre forstår dem.
Jeg kan høre, du gør dig enormt umage for at løfte stemningen i din familie. Både i forhold til din mor og far – og i forhold til din lillesøster. Det er ligesom om, de ikke tager sig af det.
Gad vide, hvad dine forældre vil sige til det, hvis du fortæller dem om, hvad du oplever i din familie. Måske er der opstået nogle dårlige vaner i din familie med hensyn til, hvordan I behandler hinanden. Måske vil dine forældre tænke over, om det er sådan, det skal være og beslutte sig for at ændre det. Måske. Jeg ved det ikke. Men jeg håber det for dig.
Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de kan støtte dig på en måde, som dur for dig, kan de ringe til os på Forældretelefonen, på nr. 3555 5557, og tale med en af de mange voksne, der sidder klar ved telefonerne dér.
Jeg håber, du har fået nyt mod på at tale med dine forældre og måske vise dem dette svar fra mig.
Jeg håber du har mod på at tale med andre voksne, udenfor din familie, som ved noget om børn og børns følelser. Du må gerne tale med både voksne udenfor din familie og med dine forældre.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen