Brev
Jeg er alene🥺
Hej
jeg har i noget tid været bff med to piger men jeg er kommet til at sige noget dumt så nu gider ingen tale til mig men de gider ikke sige hvad jeg har gjort
nå men nu i dag har en af de piger så talt med min lærer og jeg får så skældt ud af min lærer og jeg har tilstået faktisk sagt at det har været mig altid for vi har haft flere gange hvor der har været noget så nu har jeg taget skylden for alle gangene og sagt undskyld og de gider stadig ikke tale til mig pigerne eller noget
men den ene af dem skriver til mig at hun føler at vi er vokset fra hinanden og at hun har for mange ting at tinke på og nu føler jeg mig bare som verdens dåligste ven og at jeg ikke kan finde ud af noget og de var de eneste jeg havde og min lærer skriver også til mine forældre og der for jeg sikert også skelt ud
hilsen en meget trist pige 😭
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev og undskyld den lidt lange svartid. Når man – som du var for lidt over en uge siden – var rigtig trist, kan det føles rigtig længe at gå og vente på et svar.
Der kan selvfølgelig være sket meget siden du skrev dit brev. Måske har du fået snakket med dine to bff? Måske har du allerede snakket det igennem med dine forældre? Eller måske er der sket noget helt andet?
Jeg synes at du i dit brev har været god til at fortælle, hvordan du har det og hvad der sket mellem dig og dine bff. Og jeg kan godt forstå, at følelsen af pludselig at være alene ramte dig. Jeg vil i mit svar til dig forsøge at give nogle idéer, du måske kan overveje.
Først får jeg brug for at sige til dig, at alle kan komme til at sige noget dumt. Hvis man fx er sur eller ked af det, kan man også komme til at sige noget, der måske ikke var ment så hårdt som det blev sagt. Måske er det sådan noget, der er sket mellem dig og dine bff?
Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du vil gøre rigtig meget for at det skal blive godt igen. Du har taget skylden for alle gangene. Du har forsøgt at finde ud af, hvorfor de ikke vil tale med dig.
Jeg lægger også mærke til, at en af dine veninder skriver til dig, at hun har mange ting at tænke på lige i øjeblikket. Derfor tænker jeg, at det måske godt kan være, at det kun er i en periode, hvor I har det sådan med hinanden. Måske bliver det hele bedre, når din veninde også får det bedre?
I perioder har man måske mere brug for at være sammen med nogen end nogen andre. Og så i andre perioder har man måske igen lyst til at være sammen. Det kan være, at man har brug for en lille pause. Nogle gange handler det hele om en misforståelse.
Som bff holder man rigtig meget af hinanden – og derfor kan man måske lettere komme til at såre hinanden. Jeg tænker at det måske er noget af det, der er sket mellem dig og dine veninder?
Du skriver, at din lærer vil kontakte dine forældre. Derfor vil jeg foreslå dig selv at snakke med dine forældre – hvis du ikke allerede har gjort det. For så kan dine forældre nemlig få din version af hvad der er sket. Og du kan få fortalt dine forældre, at det har gjort dig trist. Samtidig kan du fortælle til dine forældre, at du rigtig gerne vil gøre det hele godt igen i forhold til dine veninder – så I igen kan nyde hinandens selskab.
Måske har dine forældre nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med dine veninder om det, der er sket? Måske kan dine forældre hjælpe med at lave en hyggelig og sjov aften, hvor I 3 kan mødes og få mulighed for at snakke det igennem, samtidig med at I kan lave noget sjovt sammen.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med at få snakket med dine veninder og blive gode venner med dem igen. Og jeg håber også, at dine forældre og dig kan få en snak med hinanden.
Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen