Brev
HVORNÅR BLIVER DET BEDRE???!!!
Kære børnetelefon
Jeg er træt af at leve, jeg er træt af at have ondt, jeg er træt af at blive forladt og svigtet, jeg er bare træt.
Jeg er den eneste pige i min klase og alle drengene hader mig selv når jeg slet ikke siger noget. Mine venner siger altid til mig at ligemeget hvad vil de altid være ved min side, men vær gang jeg har brug for nogen er de der aldrig for mig.
Jeg kan ikke snakke med nogen om mine problemer fordi den slags sammentaler giver mig en forfærdelig angst som for det meste ender med et panik-anfald. Og hvis jeg så for talt med nogen siger de bare “tag den med ro, det bliver altsammen bedre en dag” men HVORNÅR, hvornår bliver det bedre, mit liv bliver kun værre og værre jo længere jeg lever det.
Uheldigvis kan jeg ikke begå selvmord da jeg altid har været skrækslagen for døden men jeg er også både skrækslagen og irriterede når det gælder livet. Jeg kan hverken leve eller dø og det er umuligt at klare.
Jeg har kun et par spørgsmål… hvis det virkelig altsammen bliver bedre en dag hvornår er den dag så? Er det om 2 eller måske 20 år? Vil jeg vide det og hvis så hvordan? Kan jeg gøre noget eller sker det bare af sig selv?
Hvis du på nogen måde kan svare dem har du redet mit liv.
Pige på 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Det er rigtigt sejt at du finder kræfter til at opsøge hjælp, for det lyder til at du har brug for at nogen hjælper og støtter dig. Du skriver at du føler at alle drengene i klassen hader dig, det lyder som en rigtig ubehagelig følelse at gå med. Du skriver at du har nogle venner som du taler med om hvordan du har det, men at du ikke helt føler du får den støtte du har brug for. Hvor er det godt at du alligevel prøver at få dine venner til at hjælpe dig. Måske forstår de ikke, hvordan du har det - hvordan det er at være dig, så det er vigtigt at du fortæller dem hvad du har brug for. Det kan være, at du har brug for at de lytter til dig, at de trøster dig eller at de hjælper dig med at tale med en voksen om hvordan du har det. Vil det gøre en forskel, så de forstår, at du har brug for deres hjælp?
Jeg tænker nemlig det er rigtigt vigtigt, at der er nogle voksne, som får at vide og forstår hvordan du har det. Du skriver, at du får panikanfald når du skal tale med nogen om det. Jeg tænker både din familie og skolen skal vide hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at få det bedre. Det er de voksnes ansvar at hjælpe, når børn og unge har det skidt. Jeg vil foreslå at du viser dem dit brev her til brevkassen og mit svar til dig.
Du kan også vælge at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen og få en snak med os om, hvordan du bedst får de voksne til at forstå, hvor dårligt du går og har det i øjeblikket. Vi er vant til at tale med børn og unge med alle slags problemer. Derfor vil de også have tålmodighed og forståelse for, at det kan være svært for dig, at tale om de problemer du har.
Jeg er overbevist om, at det vil gå hurtigst med at få det bedre, hvis du holder fast i, at du skal bruge voksnes hjælp til dette.
Hvis du har oplevet at få panikanfald, så er det en god ide at få din læge, skolepsykolog eller skolens sundhedsplejske inddraget i dette, så du kan få professionel hjælp til at tackle de tanker eller bekymringer, der udløser disse ubehagelige panikanfald.
Jeg håber du kan mærke, at jeg oprigtigt ønsker for dig, at du får det bedre og at jeg tror på at det kan lykkes.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen