Brev
Hvorfor gider de mig ikke?
BørneTelefonen
Hej. Jeg er en pige på 13 år.
For ikke så lang tid siden skiftede jeg skole, jeg flyttede til en hel anden by, i den hel anden ende af Danmark.
Da der var ca. En uge til at jeg skulle skifte skole var det som om at alle mine veninder bare gik fra mig, og nærmest heller ville være sammen med de andre piger. De eneste som ikke rigtigt “forlod” mig var nogle få af mine drenge venner og et par enkelte af pigerne, men dem jeg holdt aller mest af “forsvandt” bare (ikke fordi at jeg ikke holdt af de andre) men dem der “forsvandt” var fra da jeg startede i børnehaven og var mine bedste venner.
Selv om at de på en måde gik fra mig vil jeg stadig gerne være sammen med dem men de skriver hele tiden om hvad de laver sammen med hindanden og det iretere mig bare lidt og de ringer eller skriver ikke så meget til mig mere. Men jeg savner dem alligevel. Men savner de mig?
Da jeg startede i min nye klasse startede der også en anden pige så vi var to nye piger der skulle starte i den samme klasse.
Efter den første time og da det blev frikvarter gik alle pigerne en tur for at se hele skolen men det var som om at de mest snakkede med den anden pige og “interesserede” sig mere om hende end om mig, at jeg ligesom ikke rigtigt var der.
Lidt tid efter blev jeg “venner” med nogle af drengene og det var okay sjovt at være sammen med dem men jeg ville jo også gerne være sammen med pigerne.
Lidt tid efter det så begynde det at være som om at pigerne “overså” mig som om at jeg ikke rigtigt var der at jeg ikke “eksisterede” at de “glemmer” mig.
Vi har fået snakket om det i skolen både med de andre piger og uden. Jeg har også snakket med mine foreldre mest min mor, men det føltes bare ikke rigtigt som om at det hjælper. Jo de kommer en gang imellem hen og er sammen med mig men lige så snart der kommer bare en mere så er jeg væk igen.
Jeg har en veninde fra min parallel klasse men det er som om at hun begynder at være ligesom de andre piger.
Hvorfor vil de ikke være sammen med mig?
Jeg hved ikke hvad jeg skal gøre ved de to problemer.
Jeg vil også bare gene tilbage til min gamle klasse og til alle de andre venner jeg har der omkring.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det godt, du har taget fat i dine forældre, og at I allerede har snakket om det i skolen. Det lyder som om, dine lærere har prøvet at gøre noget ved situationen. Det er bare ikke altid, at tingene ændrer sig sådan lige med det samme.
Hvis det ikke er så længe siden, dine lærere har talt med dig og dine klassekammerater, kan det godt være, at der går lidt længere tid, før tingene for alvor ændrer sig i skolen. Det kræver lidt tålmodighed. Lige pludselig har du garanteret fået en ven eller en veninde, som du får det rigtig godt med – måske endda flere.
Hvis det er længe siden, du har haft snakken med lærerne og dine forældre, kan det være en rigtig god idé at snakke med dem igen. Måske kan du starte med at snakke med dine forældre. Fortælle, at du stadig ikke føler, at de andre i skolen ’vil’ dig – måske føler du dig lidt ensom? Det er vigtigt at dine forældre ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe og støtte dig. Det kan også være, at I skal snakke med dine lærere igen. De skal jo nemlig også vide, at du stadig ikke har det helt så godt, som du kunne have det. For at ændre på det, så kræver det ofte, at man taler om det nogle gange over en periode, så de nye vaner er lært af jer.
Mht. dine veninder på din gamle skole lyder det som om, det var en rigtig hård oplevelse. At de pludselig trak sig lidt væk fra dig. Jeg tænker, at de måske gjorde det, fordi de vidste, at du skulle flytte skole? Det har garanteret også været rigtig hårdt for dem. Og når man ved, at man kommer til at skulle opleve noget svært, kan man godt komme til at trække sig for at beskytte sig selv. Måske prøvede de hurtigt at lave en ny ’klike’ eller ’venne-gruppe’, fordi de så tænkte, at det måske så ikke ville være så hårdt, når du skiftede skole? Hvis dét er grunden til, de trak sig, har de sikkert ikke engang gjort det ’med vilje’. Så er det noget, der er sket helt uden, de har tænkt over det. Men har du prøvet at sige til dine gamle veninder, at du savner dem? Og at du meget gerne vil se mere til dem? – Hvis det altså er sådan, du har det? Måske kan I lave nogle aftaler om at ses snart?
Jeg kan godt forstå, du synes, det er irriterende at se dine veninder have det sjovt sammen. Sådan kan man godt have det, når man savner nogen. Og hvis man føler sig såret eller skuffet over den måde, de har opført sig. Men pludselig har du garanteret også fået nye venner, og så poster du måske også en masse sjov med dem. Og så tænker du måske slet ikke over, hvad dine veninder poster mere. Måske synes du så bare, at det er hyggeligt at følge med i, hvad de laver.
Hvis du har brug for at tale lidt mere om det hele, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111. Du kan også skrive til os på Chatten.
Du skal have det godt i skolen – og i det hele taget – og derfor er det godt, at du snakker med dine forældre og også dine lærere! Du kan nemlig få det rigtig godt! Det er bare lige med at finde ud af, hvad der skal til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen