Brev
Hvad gør jeg?
Hej
Jeg hørte fra nogle venner at det måske var en ide at snakke med nogen om mine problemer, så det blev så lige her de endte.
Jeg har aldrig ønskte noget mere end bare at passe ind i mængden, men jeg ved ærlig talt ikke hvordan.
Jeg blev moppet fra alderen 6-14 hvor i isolationen var involveret. Jeg blev i sommers dignotiseret med adhd og er under udredning fra autisme. Jeg flyttede skole i år, men det lader til at alle bare er så meget længere fremme end mig. Mentalt føler jeg mig ikke 15.
Jeg har tydeligvis misset noget vigtigt, for jeg kan af den ene eller anden grund aldrig følge med samtaler eller begivenheder i min vennegruppe, uden det på en eller anden måde bliver mærkeligt. Jeg føler mig udenfor meget, og har tænkt og prøvet mange løsninger inkluderende med selvskader (intet alvorligt) og misbrug for at komme væk fra det hele.
Der var intet jeg helere ville end bare at få lov at være migselv, men hver gang jeg prøver ender det i at jeg ikke modtaget som ønsket..
mine forældre er så stolte over at jeg klarer det så godt på min nye skole, og jeg ville hade at skuffe dem, nogen råd?🩷
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 15 år
Godt gået, at du tog imod rådet fra dine venner om at snakke med nogen om dine problemer. Jeg kan læse, at du ønsker at hjælpe dig selv. At du kontakter BørneTelefonen, fortæller mig, at du tager dig selv alvorligt og gerne vil forandre din situation. Det kræver en god portion styrke, som jeg ser, du har.
Du fortæller, at du blev mobbet fra du var 6 til 14 år, og at det gjorde, at du isolerede dig. Både mobning og isolation er to alvorlige ting, som gør ondt. Jeg forstår rigtig godt, at det har sat sine spor i dig.
Ovenikøbet er du i sommers blevet diagnosticeret med ADHD, er i udredning for autisme, og har skiftet skole. Sikke mange store ting, der foregår i dit liv. Og så på samme tid. Jeg forestiller mig, at det må være svært at stå i, og at du derfor har brug for at række ud – brug for at finde ud af, hvordan du bedst forholder dig til det hele.
Når du rækker ud, skaber du det modsatte af isolation og gør noget i stedet. Når vi handler, fremfor at pakke os ind, kan tingene forandre sig og blive lettere at håndtere. Så, du kan godt være stolt af dig selv – du har taget et skridt i den rigtige retning, i forhold til at rumme tingene, som de er.
Du skriver, at du mentalt ikke føler dig som en 15 årig, og at du synes, du har misset noget vigtigt, når du ikke rigtigt kan følge med i din vennegruppes samtaler. Jeg kommer til at tænke på, om det mon er noget, du har nævnt for dem? Mange unge har de samme tanker som dig. Det kan være noget af en mundfuld at være ung og skulle lære sig selv at kende. Du er bestemt ikke alene om at have det sådan.
Ofte, når vi går med tankerne selv, får vi ikke opdaget, at andre har samme tanker. Så, måske du faktisk ville gøre dine venner en tjeneste, ved at bringe emnet op? Kunne du have mod på det?
Du nævner, at du har prøvet mange løsninger, som også inkluderer selvskade og misbrug. Mange med ADHD selvmedicinerer, på den ene eller den anden måde. En af årsagerne kan være, som du nævner, at det er svært at give sig selv lov til at være sig selv. At man føler sig forkert. Jeg læser imellem linjerne, at du godt ved, selvskade og misbrug ikke er løsningen, men at du har brug for at finde ud af, hvad du kan gøre i stedet.
Intet af det er ikke noget, du skal stå med selv. Du kan få hjælp til det her og her. Du Har også mulighed for at ringe ind til BørneTelefonen, helt anonymt, på 116111 og tale med en af rådgiverne, som sidder klar til at hjælpe dig. Det er det, vi er her for, og vi vil rigtig gerne lytte til dig!
Jeg forstår godt, at du ikke vil skuffe dine forældre, og måske vil du heller ikke skuffe dig selv. Det fortæller mig, at du gerne vil gøre det rigtige og måske også, at du føler skam over at have det, som du har det? Skam er en helt almindelig følelse, som bliver mindre, når vi deler den med andre.
Kan du mon tale med dine forældre om, at du stadig har det svært, men at du ønsker at gøre noget, for at få det bedre? Hvis ikke du oplever, at du kan tale med dem, er der mon så en lærer på din nye skole, som du føler dig tryg ved? Når du åbner op, giver du andre mulighed for at hjælpe og støtte dig.
Jeg tror på, at du med tiden vil blive bedre til at være den, du er. Det er en stor del af det, livet går ud på – at lære at holde af den, man er, også hvis man er lidt anderledes end de andre. Kan du mon komme i tanke om andre, som ikke er helt som de fleste, men som faktisk er helt ok, som de er? Måske det nogle gange ligefrem er en fordel ikke at tænke som alle andre? Hvem siger, der kun er én måde at være 15 år på?
Er du klar på en lille udfordring, her til sidst? I så fald går den ud på, at du det næste stykke tid, lægger mærke til forskellighederne hos dine klassekammerater. Hvad ser du? Kan du få øje på, om deres forkskelligheder giver mening for gruppen? Her tænker jeg på, om det kunne blive lidt kedeligt, hvis alle var ens? Er det mon ok, at en er stille, en anden er hyperaktiv, og god til at finde på kreative løsninger, en tredje kan godt lide at få andre til at grine, og en fjerde nyder at være sig selv nogle gange?
God fornøjelse, hvis du tager udfordringen op.
Kærlig hilsen BørneTelefonen