how can i survive

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år,

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en ven, du kan stole på. Og det dér med at prøve at få en ny ven, kan være utroligt svært. Så jeg kan også godt forstå, du føler dig nervøs, når du møder nye mennesker. Som du siger, kan man godt komme til at virke sur, når man er nervøs – også selvom man ikke er sur.

Man kan føle sig ensom, hvis man altid føler sig som den, der går lidt for sig selv. Måske kender du den følelse? Derfor er det rigtig godt, at man netop prøver at møde nogle mennesker – også selvom det ikke er nemt. Jeg ved i hvert fald fra andre, der har stået i samme situation som dig, at det dér med at møde nye mennesker og få nye venner kan kræve lidt hjælp fra andre.

Der er en voksen, der skal hjælpe med at sørge for, at du ikke altid går rundt alene og bliver holdt udenfor. Det er nemlig ikke altid bare noget, man bare selv kan komme ud af. Derfor er det så vigtigt, at du får snakket med en voksen.

Har du nogensinde snakket om det her med en af de voksne, der er på den institution, du bor på? Det kan være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer i snak med nogle andre på din alder? Det kan også være, at der er en ungdomsklub dér, hvor du bor. Eller måske er der andre på stedet, som du måske ville snakke godt med?

Det kan også være, at en af de voksne har gode råd til, hvor du ellers kan møde nogen – og hvordan du lige kan gå til dem. Måske kan I snakke om, hvad man f.eks. kan sige til én, man lige har mødt og som man synes, kunne være spændende at lære at kende.

Nogle gange kan det nemlig være en rigtig god start at få nogle gode råd om, hvad man egentlig kan sige og gøre, når man møder nye mennesker. Eller hvis man i forvejen kender én, man egentlig gerne ville snakke mere med, men ikke helt ved hvordan.

Det kan være, at du en dag finder én, der har nogle af de samme interesser som dig. Det kan også være online, at man kan finde venner med samme interesser som dig. Men det er rigtig godt, at du ikke tænker, at en ny ven bare skal have alle de samme interesser som dig. Man kan nemlig sagtens være gode venner, selvom man ikke lige har de samme interesser.

Det dér med at stole på nogen er noget, der godt kan tage lidt tid. Når man møder én, er det ikke altid, at man lige med det samme stoler på personen. Nogle gange kommer den dér fortrolighed, hvor man virkelig føler, man kan stole på hinanden, først når man har været venner et stykke tid.

Tror du, at der er en voksen dér, hvor du er, som du vil kunne tale med? Hvis ikke, må du meget gerne SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen (på nummer 116 111) eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at se på, hvor du vil kunne møde nye mennesker – og hvordan du så måske kan lære dem at kende.

Måske kan du også få nogle idéer i vores tema om: Venner

Du har ret til at blive hjulpet af en voksen. Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive herind til os – det har nok krævet mod! Jeg håber, du også har lyst til at tale med en voksen dér, hvor du bor – i din skolen eller at du har lyst til at tale mere med os.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.