Brev
Går mig på
Hej
Jeg er en pige på 13 år der har en mor på 42 år som er alene .
Det her er begyndt at gå mig lidt på.
Jeg føler tit jeg er den “voksne” når jeg er sammen med hende.
Hun er meget humørsvignede og græder tit eller lader hendes “surhed” gå ud over mig.. og så ænder det med at jeg trøster hende.
Jeg har et ret lavt selvværd og har virkelig brug for at hun er der for MIG nogle gange..Hun er ret egoistisk.
Hun kan finde på en fredag aften hvor vi skal være sammen, lige pludselig at sige hun lige hurtigt skal ud og handle eller ses med en veninde. Men jeg har en mistanke..
Når vi sidder og ser en film som hun har valgt sidder hun næsten hele filmen på tinder.
Jeg kan se hende sidde og “swipe” og skrive med alle mulige fyre og sende hjerter.. Det er ret Ireterende.
I går sad vi og så en film sammen og så sad hun på tinder,
ligepludeselig rejser hun sig op og tager mobilen i lommen og går ud på toilettet.
Jeg kan hører kamara lyde (som når man tager et billede) som fik mig til at tænke på at hun sikkert tager et nøgenbillede til en fyr fra tinder..
Jeg få kvalme over hende nogle gange. Og føler lidt at jeg er ved at miste respekten til hende..?!
Jeg håber jeg måske kan få et “råd”
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg er sikker på, at der er rigtigt mange unge, der kender til, hvordan du har det med din mor og hendes aktivitet på Tinder. Man gider bare ikke være en del af ens forældres Tinder liv. Det er en grænse, som bliver overskredet inde i dig og andre unge, når forældre ikke kender grænsen, og det er ikke i orden. Jeg forstår godt, at du er ved at miste respekten for din mor.
Jeg er næsten sikker på, at din mor ikke ved, hvor meget for meget hun er, og hvad det gør ved dig, at hun er på Tinder, mens i ser film. Nogen gange glemmer voksne at være voksne. Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at fortælle din mor, hvad det gør ved dig, og hvad du føler, når hun ikke er nærværende i dit selskab, men vælger at være på Tinder.
Hvis du vælger at sige det til din mor en dag, hvor der er god stemning mellem jer, så kan I nok få en god snak om, at hun skal holde sit voksne liv for sig selv, specielt når hun har lagt op til, at I skulle hygge sammen. Måske skulle I også snakke om at lægge mobilerne væk, når I to skal hygge jer. Det er vigtigt, at din mor ved, hvad det gør ved dig, ellers forstår hun ikke hvordan det er for dig og at hun skal ændre sig. Måske er der også andre ting, som kunne være godt for din mor at få hjælp til af en anden voksen. Det er ikke rimeligt, at du skal føle, du er den voksne.
Hvis du ikke kan lide at snakke med hende, kan du måske skrive det i et brev til hende. Eller få en voksen du har tillid til til at være med til at snakke med din mor - måske har din mor en veninde. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Det beskriver rigtig godt, hvordan du har det.
Jeg håber, du kan bruge svaret og holder fast i dit mod til at få en ordentlig Tinder- og mobilkultur derhjemme. Så din mor er sammen med dig, og har hun brug for at tale og være ked af det, er det ikke dig som barn, der skal bære på det. Her vil det være rigtig godt, at din mor snakker med en veninde, arbejdskollega eller en anden voksen i familien. Du skal jo også have mulighed for, at bare at være barn og hendes datter, så der er plads og tid til, at du kan få hjælp af din mor til de ting, som du synes er svære eller har brug for hendes hjælp til.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor vi sidder klar til at snakke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen