Brev
Føler mig bagud i livet?
Hej. Jeg er en dreng på 15 år, som går i 9. Klasse.
Jeg har her på det seneste fået en mærkeligt følelse i maven. Det føles som om, at mange af mine venner lige pludselig er blevet så store? Mange af dem er begyndt at tage til fester og drikke i weekenderne og nogle har allerede mistet deres mødom?
Jeg er personligt dårligt nok fysisk social og har tit snakker med folk over computeren, men lige pludseligt føles det bare som om, at alle er rykket over i det fysisk sociale og jeg er glemt…
Jeg har det svært i forvejen da jeg ikke er speciale “attraktiv” i min omkreds pga. højde, vægt, udseende… Alle mine venner er lige pludselig rykket ind i den her “fase”, hvis man kan kalde det det og ved hvad de skal efter 9., men jeg føler mig bare så meget bagud og ved ikke hvad jeg skal gøre?
Jeg har ikke lyst til at være ensom og alene derhjemme hver weekend, men samtidig føler jeg heller ikke at jeg passer ind? Jeg er helt lost…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng.
Tak for dit brev til brevkassen. Hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du går og har det og oplever ensomheden. Jeg vil forsøge at hjælpe dig bedst muligt med din følelse af ensomhed.
Når jeg læser dit brev om dine tanker, så er det tydeligt at mærke for mig, at det ikke er særlig let at være dig lige i denne periode af dit liv og at du føler dig udenfor på mange områder. Du er en dreng, som er god til  at mærke efter og det skal du være stolt af.
Ensomhed er for mange mega svært for mange at indrømme og især for unge er det lidt et tabu, så det er rigtig stærkt af dig at du kan. Alle mennesker, unge som gamle har brug for at have venner og at føle sig accepteret af andre. Desværre føler rigtigt mange børn og unge, at de er ensomme og at de ikke føler sig gode nok blandt deres venner.
Du er i en alder, hvor der sker sindssygt meget både med jeres kroppe og bestemt også i måden, som man tænker på og opfører sig. Det der er ret frustrerende er, at det ikke sker på samme tid hos alle drenge eller piger. Nogle starter deres udvikling, når de er 13 år mens andre gør det, når de er 17 år. Det betyder desværre at dem, som udvikler sig senere nemt kommer til at føle sig udenfor.
Mon du har snakket med andre om de tanker, som du beskriver i dit brev? Har du nogen omkring dig, som du snakker godt med og har tillid til? Det kan være ret lettende at sige det højt til nogle, som man stoler på.
Kunne det være en mulighed at tage med fx hver 2. weekend og så når du er der trække luften helt ned i maven og se om du på en måde vil kunne finde roen i at være der  også evt tage tidligere hjem. Jeg tror faktisk, at mange på din alder, når i er til fest er i tvivl om, hvordan man skal “opføre” sig og hvordan ens rolle er. Så drikker man måske alkohol for at fremstå mere voksen uden at man egentlig måske har lyst til det.
Jeg mærker og forstår din fortvivlede følelse af at ikke rigtig at føle dig tilpas, når du er sammen med dine venner – men at du heller ikke rigtig har lyst til at sidde alene hjemme hver weekend. Den indre konflikt er rigtig hård at være i.  Og det kommer nok også i noget tid endnu til at være hårdt for dig – men jeg kan garantere dig for, at der nok skal komme lys for enden af tunnelen igen.
Det kommer til at tage tid, fordi du faktisk er gang med en helt naturlig teenager proces, hvor du skal finde balancen:  Hvordan kan du være socialt tilstede (fx til fester), samtidig med, at du er tro mod dig selv – Fordi du er perfekt lige som du er. Det er vigtigt for mig at understrege. Husk at følge din mavefornemmelse og vær tro mod dig selv også, når det virker vildt svært og man bare gerne vil være en anden. Jeg garantere dig for at det hele bliver lettere med tiden, når du har dig selv med i processen.
Måske kunne det hjælp lidt at tale med os om det? Du er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen om stort eller småt – Du kan evt ringe til os en weekend, hvis følelsen af ensomhed kommer frem. Og så tager vi en lidt længere snak om, hvad du måske kan gøre. Det kan være, at vi sammen kan komme frem til lidt flere ideer og forslag?
Med Venlig Hilsen BørneTelefonen