Brev
Føler at ingen gider mig mere.
Hej BørneTelefonen.
Jeg har det rigtig rigtig svært for tiden 🙁
Engang så var jeg meget populær, og havde rigtig mange venner. Men eftersom at mine forældre blev skilt, og jeg begyndte at få det svære og svære, begyndte jeg at trække mig væk fra det sociale..
Og jeg har mistet rigtig mange venner. Jeg har ca 4 veninder tilbage, og 6 drengevenner… Men der er også nogle af dem der ikke rigtig gider mig:(
og jeg græder mig selv i søvn næsten hver nat og jeg får højst 6 7 timer selvom jeg rigtig skal have 10.
og jeg har så meget og tænke på:(
Og jeg er bare ved at gå helt ned
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig,
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os, når du går og har det så svært.
Jeg kan forstå, at dine forældre er blevet skilt. Det er aldrig sjovt, når ens forældre går fra hinanden. Det kan gøre rigtig ondt indeni, især hvis man ikke får snakket med nogen om det.
Du skriver, at du har trukket dig væk fra det sociale. Jeg ved fra andre børn og unge, hvis forældre er blevet skilt, at de også oplever, at de ikke har det samme overskud, som de plejer. De har ikke rigtig plads eller ro til at være sammen med vennerne, fordi de har så meget at tænke på og bekymre sig om. Jeg synes, det er meget flot, at du selv har set, at det er sådan, det også er for dig.
Du fortæller, at du lige nu har så meget at tænke på. Mange børn tænker meget over, hvordan deres mor eller far har det efter skilsmissen – er det mon sådan du også har det? Det kan også være, at dine forældre skændes meget, eller at du er ked af de aftaler, der er blevet lavet for dig – f.eks. hvor du skal bo? Nogle børn føler også, at det er deres skyld, at forældrene er blevet skilt, selvom det ALDRIG er sådan.
Snakker du mon med dine forældre eller en anden voksen om alle dine tanker, og om hvordan du har haft det efter skilsmissen? Hvis ikke, så synes jeg, du skulle overveje at gøre det. Måske synes du, at det kunne være rart at snakke med nogen, som du ved ikke holder med hverken din mor eller far, men bare kan være der for dig? Det kunne måske være en af dine lærere? En af dine venners forældre eller en anden, du er tryg ved.
Ligegyldig hvad, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med tingene mere. De voksne skal hjælpe dig – også med igen at blive en del af fællesskabet med dine venner. Dine venner kan nemlig sikkert godt mærke på dig, at du ikke er, som du plejer, og de er måske lidt forvirrede over, hvad der sker. Måske ved de simpelthen ikke, hvad de skal gøre og sige, når de mærker, du er så ked af det - det kan være, det er derfor, du tænker, de ikke rigtig gider dig mere. De skal derfor også have lidt hjælp til at forstå, hvordan de bedst kan hjælpe dig
Hvis det er svært, at starte en snak med en voksen, kunne du måske skrive et brev? Det kan være en stor hjælp, at komme af med nogle af de mange tanker og følelser, man går rundt med. Og du har været så god til at skrive herind og fortælle, hvordan du har det, at du også kunne vælge, at vise dit brev og mit svar til en voksen.  Det er nemlig de voksne, der skal hjælpe dig lige nu.
Her på BørneTelefonen vil vi også rigtig gerne tale med dig, hvis du synes, det er lettest først at snakke med en, der ikke kender dig. Du kan gratis ringe til os på 116111.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Kærlige hilsener
Børnetelefonen