Brev
ensomhed
jeg er en pige på 11 og er blevet bortvist af min skole og jeg skulle starte på en lille skole med kun op til 6 kl. jeg føler mig ensom i skolen og har ikke nogen at være sammen med og jeg savner mig gamle skole og jeg ved ikke hvor jeg skal starte henne i 7 kl.
når alle i min klasse skal starte på den skole som jeg gik i men jeg ville også starte på min gamle skole og se alle mine venner som jeg har savnet jeg har sagt det til min mor og hun synes at det er ikke godt hvis jeg kommer til at gå på min gamle skole igen, men min mor siger jeg kan starte på en skole med elever der mobber andre elever og jeg er bange for at starte der.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, hvor du skriver om dine vanskeligheder med venskaber og ensomhed og skoleskift. Det er godt, du har skrevet hertil, når du har det svært. Jeg håber, jeg kan give dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre.
Jeg kan forstå, det er en ret så svær situation, du står i. Det er aldrig rart at føle sig ensom eller være udenfor. Du er også blevet bortvist fra din skole, skriver du. og det har sikkert været meget ubehageligt, så jeg kan godt forstå, du har det svært.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, det er rigtigt vigtigt, at du får hjælp til at få nogle positive nye kontakter i din nye klasse. Så du kan få en god oplevelse og blive glad for at gå i den nye skole. Måske kan du få mulighed for at tale med din nye klasselærer? Og fortælle om dine bekymringer og at du er bange for, hvad der skal ske ved dit skoleskift, når du skal i 7. klasse? Det er ikke altid let at skifte skole, men måske vil dine nye lærere vil hjælpe dig, så du kan blive godt indsluset.
Det lyder som om, du har hørt rygter om, at der foregår mobning på den skole, og derfor kunne det måske være en god ide, hvis du havde mulighed for at besøge skolen - måske sammen med din mor eller sammen med en af de lærere, du har nu? Måske viser det sig, at du får et helt andet indtryk?
Jeg er lidt usikker på, hvor meget dine forældre kender til dine følelser, men hvis ikke de ved, hvor svært det er for dig, så tror jeg, du skal overveje, om ikke du skulle fortælle dem det..? Måske kan de bedre støtte dig og hjælpe dig, hvis du kan fortælle dem lidt om, hvad du går og tænker på og bekymrer dig om?
Hvis du har brug for at tale videre med en voksen om det hele, og måske uddybe de ting, som ikke er med i brevet, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder rådgivere klar alle hverdage mellem kl. 11 og 23. Det er gratis, og du kan være anonym.
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.