Brev
Ensom
hej, jeg går hver dag, og føler mig ensom.
som jeg ikke er nok. jeg har mange venner, men det er som om de ikke føler jeg er nok.
konstant siger de sådan noget som “ej hvor er du grim når du gør det” eller “prøv at se hende, hun kan fandme ikke finde ud af det” det hårdt at få af vide hver evig eneste dag. og jeg er snart ved at give op…
jeg har haft cuttet mange gange før, men jeg har aldrig haft det så svært som lige nu.
jeg har ikke lyst til at være her længere.
jeg går til psykolog, men det hjælper ikke meget….
ved i om der er noget jeg kan gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ensomme pige,
Jeg har læst dit rigtig fine brev.
Ensomhed kan føles som en kæmpe tung sten i maven, der kan virke ubærlig at bære rundt på. Hvor er det godt, du har skrevet ind til Børnetelefonen. Her snakker vi med mange børn, der går med de samme oplevelser i hverdagen, som du beskriver, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig videre med dine problemer.
Du skriver i dit brev, du omgiver dig med mange børn (fra din skole gætter jeg), men at de ikke behandler dig pænt. Når andre personer siger ting som: “prøv at se hende, hun kan fandme ikke finde ud af det”, så bevæger vi os væk fra smådrillerier til mobning.
Mobning er meget forkert og det skal stoppes. Alle børn i danmark har ret til at gå i skole uden at opleve den slags situationer, du beskriver her. Det er sådan, at alle skoler skal have en antimobbeplan liggende, og det er de voksnes job på skolen at sørge for at stoppe den slags ting.
Det er lærernes ansvar, er der er et trygt miljø på skolen – så børn ikke går og taler hårdt til hinanden. Når man går i skole i et hårdt miljø, kommer man hurtigt til at føle, at ‘man ikke er nok’.
Jeg tænker derfor, du skal prøve at tænke grundigt over, om der er en voksen person i dit liv, der er god at fortælle svære ting til? Det kan være alt fra et familiemedlem til en lærer eller en spejderleder. Nogle gange er det også en tidligere skolelærer eller en nabo.
Uanset hvem du vælger, synes jeg, du skal fortælle dem om dine oplevelser med børnene du er sammen med. Det kunne være super flot, hvis du også fandt mod nok til at fortælle, det går dig så meget på, at du har været nødt til at skære i dig selv for at kunne være i den frustration og ensomhed, der fylder så meget i dig.
Ud fra dit brev har jeg lidt svært ved at læse, om du mest omgiver dig med børn fra din egen klasse eller om det er blandet fra skolen. Du skriver, du ikke føler, du er noget værd. Jeg vil derfor gerne sige til dig, at ALLE mennesker er noget værd. Det er du også.
Jeg sidder derfor også og tænker, hvis det er en mulighed for dig, at du kunne prøve at komme ind i god snak med nogle andre piger eller drenge fra din årgang. Måske er der nogle, du svinger godt sammen med – og som du kunne lære nærmere at kende.
Hvis du synes, det er svært at snakke med en voksen ansigt til ansigt, har mange børn glæde af at skrive et brev. Der kan du bruge Børnetelefonens skriv-et-brev guide, du finder lige her:
Guide: skriv det til nogen
Jeg håber, du kan bruge nogle af de råd, jeg har prøvet at give dig her i svaret og at du finder en voksen, der kan hjælpe dig med at få hjælp. Hvis du får brug for Børnetelefonen igen, så sidder vi klar på tlf.: 116111 eller vores hjemmeside: www.bornetelefonen.dk – her kan du både chatte og smsé med os.
Mange varme krammere fra
Børnetelefonen