Depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år,

Det lyder godt nok til, at du er inde i en rigtig hård periode lige nu. Men hvor er det godt, at du er så bevidst om det, og at du har mod på at kæmpe dig tilbage igen. Jeg er sikker på, det nok skal lykkedes at komme ud på den anden side igen.

Gymnasiet er for mange en rigtig hård tid. Der sker så meget nyt. En masse nye mennesker man skal forholde sig til, mange faglige udfordringer, man skal finde ud af, hvad man vil med sit liv osv. Det er rigtig hårdt!

Du skriver, at du har nogle, du sidder og spiser med, men I er ikke rigtig venner. Jeg tænker lidt, at det kan være rigtig svært at skabe nye venskaber, når man går og er ked af det hele tiden. Måske føler man, at man ikke rigtig kan overskue det sociale? Jeg er sikker på, at hvis først du selv får det bedre, så skal det med venskaberne nok komme.

På mig lyder det som om, at du er faldet ned i et stort hul, hvor du ikke kan komme op - uden hjælp fra andre. Og det er helt normalt. Det kan være svært, at overskue den slags tanker og følelser helt alene.
Jeg tænker faktisk ikke på det som om at du pjækker. Jeg tænker faktisk, at du har det for dårligt til at tage i skole. Giver det mon mening for dig?

Når man har det sådan, er det utrolig vigtigt ikke at gå alene med sine tanker.

Du skriver, at du ikke kan tale med dine forældre om det. Jeg tænker, om det måske skyldes din frygt for deres reaktion? Her er det vigtigt at huske på, at ens forældre vil en det bedste.

Hvis du nu forberedte dig og fik skrevet ned, hvordan du har det og hvad du gerne vil tale med dem om, så kan du måske alligevel samle mod til at tale med dem? Giv dig god tid til det. Og tal med dem en dag, hvor du ved, at de har tid.
Hvis de hører, hvordan du har det, hvor ked af det du går og er, forestiller jeg mig, at de vil se anderledes på det.

Hvis du stadig tænker, at det ikke er en mulighed at tale med dem, kunne der så være en anden voksen i familien, du ville kunne tale med? En moster, onkel eller en anden?

Derudover vil jeg også anbefale, at du taler med studievejlederen på dit gymnasium. Han/hun har stor erfaring med situationer som din og vil kunne rådgive dig omkring, hvad der er af muligheder i din situation.

Du skriver selv, at du overvejer at starte forfra på din STX. Det kunne godt være, at det ville være rigtig godt for dig og du vil ikke være den første eller sidste, der gør det. Jeg tror det vigtigste er, at du får fred og ro til, at få det godt igen. Så kan det være motivationen kommer igen.

Det lyder som om, at du er en meget ambitiøs pige, som også presser dig selv. Det kan på mange måder være en god side. Men man skal også passe på ikke at forvente for meget af sig selv. Vi er jo kun mennesker.

Husk at der også skal være plads til at nyde livet.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber inderligt, at dine forældre vil vise noget forståelse for din situaiton. Ellers kan du altid kontakte BørneTelefonen igen på telefon, chat eller sms.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.