Brev
Depression?
Hej BB,
Jeg er en dreng på 14 år, og jeg har her de sidste par uger været helt nedtrykt over mit liv. og føler at jeg har en lille depression. Jeg føler mig enorm træt og håbløst HVER eneste dag.
Det startede her efter sommerferien for ca. 2 måneder siden.
Jeg har ikke rigtig nogen venner, og har ikke rigtig noget og lave efter skole, så min hverdag syntes jeg bare bliver til en sur pligt hele tiden.
Som sagt startede det for ca. 2 måneder siden, hvor jeg også stoppede til fodbold, efter jeg ikke rigtig følte mig velkommen på holdet.
Så nu efter skole tager jeg hjem alene, spiller computer, spiser aftensmad, laver lektier og går i seng. Det lyder ret kedeligt, og jeg syntes bare alt er gråt i gråt HELE tiden. Der er ikke noget jeg glæder mig til mere, og jeg begynder bare og blive mere og mere ligeglad med mit liv.
Jeg er ofte ret stresset, og det går tit ud over dem jeg laver gruppe arbejde ovre i skolen med. Det fører bare ud i diskussioner, og derfor føler jeg mig bare at alle er ligeglade med.
Jeg tænker bare de andre har det super sjovt imens jeg bare sidder og rådner op derhjemme.
Jeg er temmelig trist, storset hele tiden, så hvis min klasse skal på tur eller noget, har jeg bare lyst til og gå i fred, og være irriteret.
Jeg syntes ikke rigtig jeg har nogen og snakke ned, min mor forstår mig ikke, og min far er har ikke længere og jeg gider ikke snakke med andre i min familie.
I weekenderne er jeg også bare alene, så det er også bare trist.
generelt har jeg bare løst til og være alene, og føle mig ensorm og trist.
kære bb, håber i vil give svar eller tips til hvordan jeg måske kan komme ud af det.
Hilsen drengen der føler sig deprimeret 🙁
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
For mig lyder det til, at du egentlig stadig kan lide at spille fodbold og være sammen med andre - men at du ikke følte dig velkommen på holdet, og det virker til at det har være med til at slå dig ud af kurs. Der kan være mindst to veje at prøve, måske kan du komme flere veje på listen?:
- Du (og din mor) kunne tale med din træner eller en anden i klubben om, hvad der fik dig til at føle, at du ikke rigtig var velkommen på holdet mere. Måske kunne det være rart for din træner at vide, hvordan du har det for tiden? Måske kan han hjælpe dig i gang igen, hvis du ønsker det? Om det er træneren der giver dig følelsen eller de andre, så tror jeg det er vigtigt, at de ved, at du har det sådan.
- Du kan være på udkig efter et andet fodboldhold eller en anden holdsport/interesse, hvor du igen får rørt kroppen og er sammen med andre.
I skolen: Din mor kan måske hjælpe dig med at tale med eller skrive til din lærer. Det er ikke sikkert, din lærer véd, hvordan du har det. Det er heller ikke sikkert, at læreren tænker, at han eller hun kan hjælpe dig med det hele men så kan du måske få hjælp til noget af dét, der gør dig ked af det, mens du er i skolen.
Du kan måske vise din mor dit og mit brev, det kan måske give hende en forståelse for, de ting du kæmper med for tiden. Det kan også være, at du kan vise brevet din klasselærer eller en anden voksen.
Min pointe er, at de voksne omkring dig måske skal have lidt hjælp til at se se, hvordan du har det. finde en god måde at tale med dig om, hvordan du har det og hvad I skal forsøge, for at du kan få det godt igen.
Du er også altid velkommen på BørneTelefonen 116111. Der sidder voksne, som er parate til at lytte og tale med dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen