Brev
Dårligt klassesammenhold
Hej, jeg går i 2.g og er kommet i en øv klasse. Jeg skal snart op i 3.g og håber på fællesskabet bliver bedre der.
Vi har ikke et dårligt miljø i klassen, men vi har intet fællesskab og alt ting kan godt være ret stramt. Jeg har 3 gode veninder og snakker godt med et par andre piger og drenge. Vi laver bare ikke noget socialt sammen, andet end når vi snakker i skolen.
Min klasse holder ingen fester og sidst min veninde forsøgte at holde forfest for hele klassen, dukkede kun lidt under halvdelen op. Jeg er rigtig ærgelig over at jeg ikke er i et godt og sundt fællesskab, da jeg også har gået på efterskole hvor fællesskabet var rigtig godt.
Jeg har venner på tværs af de andre klasser, som jeg laver noget med uden for skolen, men jeg savner ekstremt meget at blive inviteret med til klasse fester og det at have en vennegruppe med både piger og drenge som laver noget sammen tit.
Min kæreste, som jeg er rigtig glad for, går i en klasse med et godt fællesskab. Han siger den ikke er perfekt men han bliver hele tiden inviteret til privatfester og har en dejlig vennegruppe med drenge og piger, som konstant tager intiativ til at lave noget mega fedt.
Jeg er sindssygt jaloux på ham! alt hvad de går og laver, drømmer jeg om også skal ske for mig, men hvis det skulle kunne lade sig gøre skal der tages virkelig meget intiativ fra min side af og det har jeg ikke overskudet til.
Mine veninder og jeg har forsøgt at skabe et bedre fællesskab, men det er ikke sket, og håber måske bare 3.g vil gøre noget for det. Hver gang min kæreste har været til en privatfest med en masse seje mennesker fra hans gymnasium, vil jeg jo selvfølgelig gerne spørge ind og høre om han hyggede sig, men jeg ender altid med at komme i sindssygt dårligt humør og være fyldt op med misundelse.
Der er tit weekender hvor jeg ikke rigtig har noget at lave, imens han har mange planer og hygger sig for vildt. I de weekender der føler jeg mig ekstrem ensom. Jeg ved godt hans liv ikke er perfekt og at mit gymnasie liv sikkert er rigtig godt, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal tackle den sindssyge misundelse jeg har overfor ham.
Og hvordan jeg skal tackle min store sorg over ikke at få drømmeklassen i gymnaiset, samt følelsen af ensomhed.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i 2.g
Jeg kan virkelig godt forstå, at du savner et godt klassefælleskab. Efter du har gået på efterskole og oplevet et rigtig godt fælleskab, ved du jo, hvordan det kan være. Jeg har hørt om mange, der  som dig oplever et godt sammehold på en efterskole, hvor man jo samtidig også bor og har mange timer sammen. Og du har været heldig at opleve netop sådan et sundt fællesskab på din efterskole.
Det er sjældent et lige så stærk socialt fællesskab på et gymnasium, hvor man ikke er lige så afhængig af hinanden og har hver sine interesser, når man får fri og kommer hjem til sig selv. Det lyder til, at du er et socialt menneske, som elsker gode venskaber omkring dig, og at efterskolelivet har givet dig smag for netop det.
Det kan jeg godt forstå, og det er også virkelig dejligt, når det kan lade sig gøre. Gid at du nærmer dig mere det, når du efter sommerferien skal i 3.g.
Du nævner, at du har 3 gode veninder i klassen, som du snakker godt med, eller de andre du snakker med fra de andre klasser. Måske kan du fortælle dem om, hvordan du har det og høre, om nogen af dem har det på samme måde som dig?
Nogle mennesker er mere introverte og trives måske bedre i mindre grupper. Det kan også være, at dem du mest er sammen med, mere er dér. Og det er jo også helt ok og kan være hyggeligt og trygt. Men jeg fornemmer, at du mere savner, at der er flere samlet, at der sker lidt mere, og at der er flere fester.
Måske er det en mulighed at “party-crashe” nogle af de andre fester, der bliver arrangeret, selvom det er i nogle af de andre klasser? Måske kan din “billet” til at komme ind i andre private fester være at komme sammen med en af de andre venner, du har fra de andre klasser. Eller måske komme med din kæreste til nogle af hans fester?
Jeg kan godt forstå, at du ikke har overskud til selv at tage initiativ til at holde fester, da der sikkert er meget at se til i 2.g, og det er ret krævende selv at arrangere en privat fest. Er det en mulighed at høre, om der er flere i din klasse, der kunne have lyst til, at I lavede et festudvalg og hjalp hinanden med at arrangere noget? Måske kan du spørge din lærer, om der er mulighed for at bruge lidt af en time en dag, så alle dine klassekammerater er der og måske i timen kunne have overskud til at starte en planlægning?
Hvis ikke det rigtig kan lykkes at få gang i de andre i din klasse, kan det måske være en mulighed for dig at finde dine sociale fællesskaber udenfor dit gymnasium? Måske kan du gå til et eller andet (eller gør det måske allerede?) med nogen på din alder, som måske også har lyst til at feste eller lave noget sammen?
Din følelse af jalousi er helt forståelig. Det må være hårdt at se på, at din kæreste har sådanne  fællesskaber på sit gymnasium, som du selv drømmer om. Og når du så går i en weekend ikke og rigtig laver noget, mens han måske har været til en privatfest, så kommer det tæt på, og jeg kan godt forstå at du bliver misundelig, og at det kan forstærke din følelse af ensomhed. Det er bestemt ikke en rar følelse.
Har du mon fortalt ham, hvordan du har det med det? Jeg ved jo ikke, hvordan din kæreste ville tage imod, at du er åben om dine følelser af misundelse for de fællesskaber han er i, og at det får dig til at føle dig ensom, men jeg tænker, at hvis han ved, hvordan du har det, så er du måske et skridt videre i at tackle det overfor ham. Det kan også være, at det er bedre at starte snakken med en af de gode veninder, du allerede snakker godt med?
Jeg håber, du kan få taget lidt hul på at snakke om din følelse af ensomhed og ønske om, at fællesskabet i din gymnasieklasse kunne være bedre, og måske er du heldig, at tingene bliver lidt bedre på dit sidste gymnasieår.
De bedste hilsner
BørneTelefonen