venskab ødelagt på grund af et forhold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17 årige pige

Mange tak for dit brev. Jeg vil gerne forøge at hjælpe dig så godt jeg kan, med at svare på det dilemma du står i.

Det lyder til at du har haft en rigtig god og dejlig ven, i din drengeven. En ven der måske har været der for dig, mens du har haft det svært med din eks.kæreste?

Han har hjulpet dig med, at du har kunnet takle de svære følelser, når du har været i et on/off forhold med din eks. Jeg forestiller mig, at I har haft det fortroligt sammen og han har været en vigtig person for dig og stadig er det?

Der er så sket det for ham, at han blevet forelsket i dig og måske har han gået og håbet på, at du ville komme dig helt over din eks. Måske har han håbet på, at du så ville blive forelsket i ham, som han er i dig?

Men nu hvor du har fundet sammen med din eks igen, kan han nok godt se, at det ikke lige kommer til at ske. Jeg tror han trækker sig væk fra dig, for at passe lidt på sig selv og sine følelser. Giver det mening for dig?

Jeg kan sagtens forstå, at du savner ham og gerne vil have ham som din ven igen. Det er kun helt naturligt, at du har det sådan. Du har jo set ham som din allerbedste ven hele tiden, og nu mangler han i dit liv.

Jeg tror alligevel det vil være en god ide, hvis du kan give ham lidt fred og ro til at komme sig igen. Jeg tænker, at han måske er såret over, at du ikke er forelsket i ham, og han har brug for at holde afstand.

Jeg vil foreslå, at du fx skriver et brev til ham, hvor du kan fortælle ham, hvor meget det har betydet for dig at have ham som ven. Du kan fortælle, at du savner ham. Du kan også fortælle, du meget gerne vil være ven med ham igen, når han er klar til det.
Lyder det som noget, der vil være en god idé for dig at gøre?

Jeg tror, at når der er gået lidt tid, og han måske bliver forelsket i en anden pige, så kan det være, at han bliver parat til at være din ven igen?

Sker det ikke, har du i hvert fald fået fortalt ham, hvad han har betydet for dig.

Er du klar til at slippe din ven et stykke tid og give ham plads til at komme sig over sin forelskelse i dig?

Jeg tror, du godt kan forstå, hvordan han har det. Du har netop selv prøvet, hvordan det er at være ulykkeligt forelsket. Det er sandsynligvis det, han er nu.

Jeg håber, du finder en måde at leve med dit savn på.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job