Overvejelse om at droppe ud af efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Det lyder til du har ikke har det så godt, som du havde håbet på efterskolen, og sådan skulle det helst ikke være

Jeg forstår godt, at du ikke vil skuffe din mor eller gøre hende ked af det, men du siger samtidig, at din mor vil dig det bedste. Tror du ikke, at hun vil blive mere ked af det, hvis hun finder ud af, hvordan du har det uden, at du har fortalt det til hende?

Jeg er desværre ikke sikker på, hvad det koster at droppe ud. Det tænker jeg er noget som man finder ud af med efterskolen. Jeg synes, at du skal fokusere på at fortælle din mor, hvordan du har det.

Måske kan du starte med at fortælle, at du ikke er helt glad for det – i stedet for at sige ”jeg vil droppe ud”. Mon ikke hun også godt kan mærke det på dig, når du er kommet hjem fra efterskolen flere gange fordi du var ked af det?

Hvis du slet ikke kan få ordene frem, når du skal fortælle det til din mor, kan du måske vise hende det her brev? Fortæl hende at du virkelig har givet det en chance, men at der nu er gået et halvt år og det stadig ikke er blevet bedre.

Derudover tænker jeg om du måske kan betro dig til en kontaklærer eller en god voksen på efterskolen for at få lidt støtte? Det kan også være støtte i forhold til at få det fortalt til din mor? Det kan også være i forhold til, hvad det er der gør dig ked af det ved at være på den efterskole.

Måske er der nogle ting, som kan ændres – så du vil få det ok med at være der. Det kan nemlig være svært, hvis man fx hele tiden skal være social og sammen med andre.

Nogen gange kan man have brug for fred og ro på værelset, uden at nogen andre skal blande sig i det. Mon det kunne være sådan noget? Det ved jeg, at andre unge har svært ved på efterskolerne.

Hvis det er hjemve der driller, så er det altså også vigtigt at få talt om. Det bliver mange ramt af på et eller andet tidspunkt.

Jeg håber du får modet til at få det sagt, så I kan finde frem til en god løsning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job