Brev
Overvejelse om at droppe ud af efterskole
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg startede på efterskole d. 6 August.
Jeg har altid fået fortalt om hvor “fedt” efterskole er og at jeg bare SKAL prøve efterskole opholdet. Jeg har altid kun set frem til det, men det har virkelig ændret sig.
Nu har jeg været på efterskole i et halvt år. På det seneste har jeg grædt og grædt om at få lov til at komme hjem. Det er jeg også kommet et par gange, men jeg synes bare ikke det er nok? Jeg glæder mig slet ikke til at komme op på efterskolen. Jeg har altid en form for en klump i halsen.
Jeg har virkelig overvejet meget om at droppe ud, det er sket op til flere gange at jeg har haft den tanke. Jeg har bare aldrig fået gjort noget ved det. For jeg ved hvor mange penge min mor har brugt på at jeg skal have et godt efterskole ophold, da min far ikke vil betale noget.
Jeg føler virkelig jeg har givet mange chancer, men jeg kan ikke få mig selv til at sige det til min mor. Er bange for hun bliver skuffet eller ked af det. Selvom hun kun vil mig det bedste.
Hvad skal jeg gøre? Koster det mange penge at droppe ud mht. min mor?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Det lyder til du har ikke har det så godt, som du havde håbet på efterskolen, og sådan skulle det helst ikke være
Jeg forstår godt, at du ikke vil skuffe din mor eller gøre hende ked af det, men du siger samtidig, at din mor vil dig det bedste. Tror du ikke, at hun vil blive mere ked af det, hvis hun finder ud af, hvordan du har det uden, at du har fortalt det til hende?
Jeg er desværre ikke sikker på, hvad det koster at droppe ud. Det tænker jeg er noget som man finder ud af med efterskolen. Jeg synes, at du skal fokusere på at fortælle din mor, hvordan du har det.
Måske kan du starte med at fortælle, at du ikke er helt glad for det – i stedet for at sige ”jeg vil droppe ud”. Mon ikke hun også godt kan mærke det på dig, når du er kommet hjem fra efterskolen flere gange fordi du var ked af det?
Hvis du slet ikke kan få ordene frem, når du skal fortælle det til din mor, kan du måske vise hende det her brev? Fortæl hende at du virkelig har givet det en chance, men at der nu er gået et halvt år og det stadig ikke er blevet bedre.
Derudover tænker jeg om du måske kan betro dig til en kontaklærer eller en god voksen på efterskolen for at få lidt støtte? Det kan også være støtte i forhold til at få det fortalt til din mor? Det kan også være i forhold til, hvad det er der gør dig ked af det ved at være på den efterskole.
Måske er der nogle ting, som kan ændres – så du vil få det ok med at være der. Det kan nemlig være svært, hvis man fx hele tiden skal være social og sammen med andre.
Nogen gange kan man have brug for fred og ro på værelset, uden at nogen andre skal blande sig i det. Mon det kunne være sådan noget? Det ved jeg, at andre unge har svært ved på efterskolerne.
Hvis det er hjemve der driller, så er det altså også vigtigt at få talt om. Det bliver mange ramt af på et eller andet tidspunkt.
Jeg håber du får modet til at få det sagt, så I kan finde frem til en god løsning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen