Mit hoved kan ikke mere

Kære brevkasse

jeg er en dreng 14 år og har Asbergers syndrom

jeg kommer ud af en okay velhavende familie så jeg mangler ikke noget

jeg har gået rundt længe og tænkt over muligheder der ville virke for mig

jeg kommer altid frem til døden

det eneste der holder mig tilbage er at familie og min eneste ven som lige har mistet sin mor og han har brug for mig og går tit og tænker over

hvem der skak have hvad når jeg er død

hvad kan jeg gøre har prøvet og snakke med mine forældre men de kan heller ikke hjælpe

Hjælp

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14-årige dreng

Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du tænker over, hvem der skal have dine ting, når du er død. For du kommer frem til, at døden kunne være en mulighed for dig.

Men jeg kan se, at du håber på andre muligheder, for du skriver herind. Det er godt, at du skriver – for der er hjælp at få! Selv om du lige nu synes, at det hele er noget rod, så kan det sagtens blive anderledes.

Jeg kan godt forstå, at du kan have lyst til “ikke at være her” længere. Men det ville dine forældre og din gode ven nok blive meget kede af.

Som du skriver: Din ven har brug for dig, for hans mor er død. Jeg tror, at du er en vigtig og god ven – for du mærker, at han har brug for dig nu!

Du skriver ikke så meget om, hvorfor du er ked af det. Der kan være mange grunde, men jeg kan forstå, at du måske er ensom? For du skriver om din ven, som din ’eneste’ ven.

Du prøver at finde nogen, der forstår dig. Men det er svært, for dine forældre forstår dig heller ikke, skriver du. Det kan gøre, at ensomheden føles endnu større.

Fornemmer du, at det er sværere for dig at række ud til andre mennesker (du nævner selv asberger-diagnose)?

Jeg vil foreslå, at du forsøger at tale med dine forældre igen. Fortæl dem, at du har brug for deres støtte og opbakning- for lige nu har du det så dårligt, at du tænker på døden som en mulighed. Det er vigtigt, at du fortæller dine forældre ligeud, hvordan du har det. Jeg tror godt, at de kan komme i tanke om nye måder, de kan hjælpe dig på.

Jeg ved for eksempel, at de kan opsøge forskellige foreninger sammen med dig. Måske kan I finde frem til en gruppe, der passer til dig? Måske er i allerede medlem af en forening, I kan kontakte?

Ikke alle har forældre, der ved, hvad de skal gøre. Hvis dine forældre har brug for hjælp, kan de ringe på ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Vi kan tale sammen med dine forældre om, hvordan de bedst kan hjælpe dig.

Nu ved jeg ikke, hvor du går i skole – og med hvem. Hvis du går i en almindelig folkeskoleklasse, ved din klasse måske slet ikke noget om, hvordan du kan have det. Så kan det være en god ide, at du tager fat i din lærer og taler om det. Uanset hvad, så er det en god ide at tale med din lærer om, hvordan du har det i klassen. Ville du turde det?

Hvis det simpelthen føles for svært at starte en samtale, så har jeg en ide: Vis den voksne det, som vi to har skrevet til hinanden. Det kan føles meget nemmere at komme igang med en samtale på den måde. Det ved jeg fra andre unge.

Måske er det noget helt andet, der føles svært, og som forhindrer, at du får hjælp. Måske har du opgivet – og helt mistet troen på – at du kan blive forstået af nogen? Måske har du forældre, der har brug for, at man taler meget tydeligt til dem, før de forstår? Måske tror du, at ensomheden er din egen skyld? Eller noget helt andet….

Uanset hvad, så må du ikke give op. For det vil være for svært for din familie og ven, hvis du forsvandt – det skriver du selv. Der er hjælp at hente, når du åbner dig for andre. Ligesom du nu har skrevet til mig.

Hvis ingen af mine forslag hjælper dig, som du har brug for, så kontakt os igen. Så må vi finde andre muligheder.

Du er altid velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen 116 111, her sidder dygtige rådgivere, som du kan tale med. I kan tale alle dine tanker igennem, og sammen kan I finde frem til, hvad der kunne være hjælpsomt for dig.

Jeg håber, at du snart får talt med nogen, der forstår dig.

De varmeste tanker og hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.