Online undervisning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev.

Hvor er det godt, at du har skrevet herind til os med dine bekymringer. Jeg kan godt forstå, at denne tid med coronanedlukning er en svær tid.

Onlineundervisning er noget helt andet end at have almindelig fysisk undervisning. Man sidder hjemme, hvor alle ens ting i hjemmet kan forstyrre en. Vi taler med rigtig mange unge, som kan genkende det du skriver i forbindelse med onlineundervisning. Så du er ikke alene!

Jeg ved godt du skriver, at din mor siger, at du bare spiller og roder. Gad vide, om din mor ved, hvordan du egentlig går rundt og har det for tiden?

Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du taler med din mor. Det kan også være, at din mor kan hjælpe dig, ved at holde din telefon når du har undervisning, så den ikke forstyrrer dig. Hun kan måske også hjælpe dig med at huske at lave lektier. Og hjælpe dig med at tage fat i din lærer og få snakket om dine bekymringer. Hvad tænker du mon om det?

Du kunne for eksempel sige til din mor: “Jeg synes onlineundervisning er lidt svært. Jeg har svært ved at koncentrere mig, når vi har undervisning.  Jeg føler mig nogle gange stresset. Jeg har brug for hjælp”

Nogle børn synes, at det er nemmest at skrive først. Kunne du skrive et brev til din mor? Du kan måske bruge vores side Skriv det til nogen.

Du kunne også sende dette brev til din mor. Du har skrevet et virkelig godt brev til BørneTelefonen, hvor du beskriver meget tydeligt, hvordan du har det for tiden med onlineundervisning, og hvad du har brug for hjælp til.

Jeg tænker nemlig at det vil være en god ide at få snakket med din lærer. For du skriver i dit brev at din lærer allerede har kontaktet dig, fordi hun følte du ikke hørte efter.

De fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe deres elever, når man fortæller dem, at der er nogle ting som er lidt svære. Jeg tænker også, at din lærer godt ved, at onlineundervisning kan være svært, og derfor gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan koncentrere dig mere i timerne.

Du kan også starte med at skrive en mail eller besked til din lærer, og så kan det måske være, at I kan aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke sammen.

Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle gode veninder, som du måske kan tale med det om? For nogle gange kan det være rigtig godt at få talt med nogen, som man er tryg ved.

Måske er der også nogen af dine venner eller veninder, som har det som dig. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og måske der er nogen af dem, som har nogle gode råd, som har virket for dem, som du også kan prøve af.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Det kan være et svært emne at tale om, men du har allerede vist stort mod ved at skrive til BørneTelefonen. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med din mor og lærer om, hvordan du har det. Det er virkelig sejt og modigt af dig, at du har skrevet til Brevkassen.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der er en sød voksen der er klar til at hjælpe dig. Hvis du får brug for at vende tingene endnu en gang.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til corona

I coronaperioden er der rigtig mange børn og unge, der har svært ved at føle sig godt tilpas. Mange fortæller, at de føler sig ensomme. De savner deres venner og er bange for at miste dem.

Når man er meget hjemme med sin familie, er det også helt naturligt at blive hurtigere irriteret på hinanden. Det kan føles rigtigt ubehageligt at være hjemme med en dårlig stemning.

Vi har samlet nogle forskellige råd til, hvad du kan gøre. Få hjælp til dine tanker og følelser om corona, og få gode råd til hvad du kan lave derhjemme.