Jeg er bange

Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen

Hej børne telefon
Snart skal vi ud og rajse i 4 dage til syd Italien men jeg er bange for alt det her med corona og jeg er bange for at vi ikke kan komme hjem endu og jeg er maget bange.
KH X

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære X

Mange tak for dit brev. Du skriver at du snart skal på ferie i syditalien. Det lyder sørme dejligt! Desværre gør Corona, at du er bange for ferien og om I kan komme hjem igen.

Jeg kan fortælle dig, at vi skriver med rigtig mange børn og unge, som er bekymrede for Corona. På den måde er du ikke alene.

De sidste par dage har der været mange historier i medierne om folk, der er kommet i karantæne. Fx i Thailand. Mon du også har fulgt med i det? I så fald kan jeg godt forstå, at det har gjort dig bange.

Når man rejser til udlandet kan man godt risikere at skulle i karantæne, hvis man bliver smittet – helt ligesom man skal herhjemme, hvis man bliver smittet.

På den måde kan ens ferie godt blive lidt længere end man havde regnet med. Man vil dog altid kunne komme hjem igen når man er blevet rask.

Jeg tænker på om du har fortalt dine forældre, at du er meget bange for jeres rejse? Når man er meget bange kan det være rart at dele det med nogen. På den måde kan man ofte få lidt mere ro på.

Det kan også være, at du og dine forældre kan snakke lidt om, hvordan i skal forholde jer til Corona. Måske har dine forældre allerede tjekket om der er høj/lav smitte i syditalien? Eller måske kan i aftale, at være opmærksomme på nogle forskellige ting for at undgå smitte?

Nogle gange kan det være rart at lave nogle faste planer for, hvordan man kan håndtere det hele. Det kan ofte gør en lidt mere tryg.

Jeg håber i hvert fald, at du kan få en rar samtale med dine forældre og forhåbentlig ende med at få en rigtig dejlig ferie uden alt for mange bekymringer.

Hvis du har lyst til det, kan du også gå ind og læse BørneTelefonens råd til når man føler sig bange, utryg eller angst. Måske kunne de være en hjælp for dig?

Hvis du har brug for at snakke noget mere om det hele er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116 111 – vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til corona

I coronaperioden er der rigtig mange børn og unge, der har svært ved at føle sig godt tilpas. Mange fortæller, at de føler sig ensomme. De savner deres venner og er bange for at miste dem.

Når man er meget hjemme med sin familie, er det også helt naturligt at blive hurtigere irriteret på hinanden. Det kan føles rigtigt ubehageligt at være hjemme med en dårlig stemning.

Vi har samlet nogle forskellige råd til, hvad du kan gøre. Få hjælp til dine tanker og følelser om corona, og få gode råd til hvad du kan lave derhjemme.