Døden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 15 år.

Det er rigtig godt, at du skriver ind til BørneTelefonen, især når jeg kan mærke på dit brev, at tankerne om at miste fylder rigtig meget hos dig lige nu.

Jeg synes, at du kommer med nogle enormt gode refleksioner, og jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Du fortæller, at du for tiden tænker meget over, at du en dag vil miste dine forældre, og andre personer i dit liv, som du holder af.

Tanken om at miste føles tung som en sten i dit hjerte, og selvom du håber at kristendommen er rigtig, og at du vil se dem i efterlivet, så er du bange for, at det er for godt til at være sandt.

Du skriver så, at du ikke leder efter en løsning fra os, men at du bare ikke kan gå med det selv længere. Derfor håber jeg også, at det er okay med dig, at jeg reflekterer lidt over det hele sammen med dig. Hvad siger du til det?

Dem man elsker

Til at starte med, så har jeg lige brug for at sige, at jeg virkelig godt kan forstå, at tankerne om at miste gør dig enormt ondt, og det er helt okay, at have brug for at sige det højt.

Det er helt naturligt, at man har brug for at blive hørt eller trøstet lidt, især når man tænker over noget, der er så hjerteskærende, som at miste de mennesker man elsker allermest.

Hvor er det bare skønt, at du har nogle mennesker i dit liv, som du elsker så højt, at du næsten ikke kan holde tanken om at miste dem ud.

Det er en stor gave, og det lyder på mig som om, at du virkelig værdsætter det, som I har sammen.

Jeg synes, at det er virkelig modent og reflekteret af dig, at du kan sætte ord på den kærlighed som I har, og som du er bange for at miste.

At blive ældre og stille spørgsmål

Én af de sværeste ting ved at vokse op og blive ældre, det er at man begynder at opdage ting om verden, der føles meningsløse eller uretfærdige.

Nogle unge søger svar eller trøst i religion og spirituelle tanker. At gå på opdagelse i forskellige religioner eller filosofier for at få en bedre forståelse af livets store spørgsmål, herunder spørgsmål om døden og fremtiden er faktisk ret almindeligt.

Det virker til religion giver dig ro, når du tænker på døden. Men du er også i tvivl og synes det lyder lidt for godt til at være sandt. Selvom uvisheden lige nu føles rigtig svær og du ønsker vished, så tænker jeg faktisk, at du er på vej til at finde nogle svar, der giver mening for dig – og det er godt!

Det er ikke sikkert, at det bliver i religion. Måske gemmer der sig også en ro et andet sted. Husk, at det er helt okay og ret normalt, at man til tider kan blive enormt bekymret for, hvordan fremtiden kommer til at se ud, især når man begynder at blive opmærksom på, at man ikke kan vide med sikkerhed, hvordan det hele vil se ud, når man er ældre.

Bekymret for fremtiden

Desværre, så kan man også komme til at sidde lidt fast i den bekymring, og tænke så meget på fremtiden om for eksempel 50 år, at man måske helt glemmer at være tilstede i nuet. Mon du kan genkende det?

Fordi selvom tanker om fremtiden er rigtig vigtige, så kan de også være enormt distraherende, især hvis man bruger for meget tid i bekymringstankerne.

Og jeg fornemmer lidt i dit brev, at du for tiden bekymrer dig så meget om at miste, at du måske glemmer lidt at nyde og være tilstede i den tid i faktisk har sammen. Mon jeg har ret i det?

Tale med dem man elsker

Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre, og alle de andre du holder af, at du faktisk går, og er rigtig bange for at miste dem?

Grunden til at jeg spørg om det, er fordi at lidt ligesom du måske oplevede en lettelse ved at skrive herind, og sige dine tanker højt, så vil du måske opleve en endnu større lettelse ved at dele det med dem.

Og jeg tror, at hvis du snakkede med dem du elsker om, at du er bange for at miste dem, så kunne I måske sammen huske hinanden på, at nyde den tid I har sammen. Så I ikke går og “spilder” tiden, på at frygte den tid I ikke har sammen. Mon det giver mening for dig?

Hvis du synes det er grænseoverskridende at tale med dem, så er det også helt okay. Så kunne du måske skrive dem et brev, præcis som du har gjort så flot til os. Nogle gange er det bare lettere at skrive ned, og du kan altid følge vores guide: Skriv.

Komme lidt væk fra bekymringen

Nu ved jeg godt, at du ikke ledte efter løsninger, og det er også helt okay, at du ikke har brug for en løsning.

Men jeg har alligevel selv brug for, at give dig en henvisning til Det Mentale Motionscenter, hvor du kan finde nogle gode øvelser, der kan få dig lidt ud af hovedet og bekymringerne og ned i kroppen, hvis du altså skulle få brug for det på et tidspunkt.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget, og at du kan se, at selvom tankerne om at miste er forfærdelige, så er det også vigtigt at holde dem i skak, så man ikke glemmer at være tilstede i den tid man faktisk har sammen.

Og så synes jeg, at de tanker som du kommer med her, er så modne og reflekteret. Du har en stor evne til at beskrive, hvad du tænker på, og hvorfor du tror, du tænker sådan. Det er virkelig stærkt!

Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe ind på 116 111, hvis der er mere, eller noget helt andet, som du har brug for at dele.

Knus og kæmpe stort kram fra

BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.