Jeg tror der er noget galt med mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære 15-årige.

Hvor er det bare godt at du nu skriver til os på BørneTelefonen. Jeg sidder virkelig bare og tænker ”hold nu op, hvor er du bare en stærk person”. Du har længe haft det skidt og alligevel har du bare forsøgt at smile til andre og at kæmpe videre. Derudover har du også haft mod til at række ud efter hjælp og støtte og fortalt din familie om, hvordan at du har det. Så stærkt gjort!

Som du selv skriver, kan det virkelig være svært at vide, hvordan man egentlig har det nogle gange. Og det kan være endnu svære at sætte ord på og forklare andre om det. Men jeg forstår dig i hvert fald ,og jeg forstår at du har det skidt!

Der kan være mange grunde til at man pludselig får det skidt i sit liv. Man kan længe have presset sig selv både fysisk og psykisk og lige pludselig kan ens krop bare ikke klare mere. Man kan også have været oplevet nogle ubehagelige ting i sit liv, som pludselig fylder meget eller man kan have mistet en nær person. Der kan være så mange ting, der tilsammen blive rfor meget….

For mig lyder det som om at du har en masse tanker og følelser som der fylder en masse. Måske har du tænkt over, om der måske skete noget særligt i dit liv, dengang du begyndte at føle dig trist? Har du mon nogen ide om hvad der kan ligge bag? Og har du mon tænkt over, hvad du godt kunne tænke dig, var anderledes i dit liv?

Du skriver at du har gode venner og familie omkring dig. Det gør mig glad. For med gode venner og en god familie, kan vi klare os igennem mange svære perioder og kriser.

Dog kan det være svært for både venner og familie at vide, hvordan at de kan støtte dig bedst muligt. Hvis man ikke selv har oplevet at være trist og at have depressionslignende symptomer, så ved man måske heller ikke, hvor svært det kan føles. Og hvordan man bedst hjælper en person, der har det skidt.

Derfor kan man komme til at reagere ved at grine, ignorere eller på en helt tredje måde. Men jeg er tror, på at din familie rigtig gerne vil hjælpe dig, men bare ikke ved hvordan.

Der er også den mulighed, at de måske ikke ved, hvor slemt det står til?

Kunne du måske vise din mor eller far dette brev som du har sendt til os på BørneTelefonen? Og eventuelt også vores svar til dig? For så fornemmer de måske, at der nu skal mere hjælp og støtte til dig.

Om du har en egentlig depression eller ej, kan jeg ikke svare på. Det er din læge, som kan stille dig en diagnose såsom depression. Og det er også din læge som kan henvise dig til mere hjælp. Måske kan din far eller mor hjælpe dig med at kontakte din læge?

Du kan også kontakte Psykiatrifonden gratis og anonymt. Her vil der sidde en voksen rådgiver klar til at lytte og komme med nogle gode råd til dig. De er vant til at snakke med unge omkring sindstilstand og eksempelvis om depression. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke på dette link: https://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx.

Jeg er sikker på at du kan få det meget bedre og føle glæden ved livet, som du fortjener.

Det kræver bare at du endnu en gang rækker ud efter dem, som du har omkring dig og får den rette behandling. Tør du vise dem dit brev til mig? Og måske også mit svar?

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.