ved der sker noget dårligt

hej jeg er en dreng på 13 år

jeg føler heletiden at noget dårligt kommer til at ske jeg har haft det i en måned nu og aner ikke hvad jeg skal gøre

hver dag jeg har det føler jeg mig utilpas og går væk fra det sociale liv i skolen

er der nogen der kan hjælpe mig

13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tak for dit brev! Hvor er det godt, at du mærker på din krop, at du ikke har det godt og søger hjælp. Det fortæller mig, at du er en dreng, der har mod og lytter til din krop.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, om der mon er sket noget i dit liv, der kan gøre dig utryg…. Nogle gange kan man godt opleve at have det, som du beskriver, hvis noget er sket i familien eller omkring en.

Måske har du gode grunde til at være bekymret for, at der vil ske noget dårligt? Du skriver ikke så meget om dit liv og dig selv. Måske kan du ringe herind på tlf. 116 111 og fortælle lidt? Vi kan bedre hjælpe dig, når jeg ved lidt mere om dig og dit liv.

Rigtigt mange børn og unge oplever, at have det som dig i perioder, uden at der er sket noget bestemt – faktisk de allerfleste!

Du har oen alder, hvor der sker rigtigt meget med både kroppen og psyken. Teenage-perioden kan også spille ind og betyde, at man bliver mere bekymret. Det kan for nogle opleves rigtig voldsomt, fordi man måske slet ikke kan kende sig selv. Man kan sige, at man skal til at lære sig selv at kende på ny.

En ting, der er sikkert, er, at du ikke skal gå med den følelse alene. Sådan følelser har det med at vokse inde i hovedet. Måske lyder det fjollet, men det er supervigtigt, at de kommer ud, så ikke de laver for meget ballade.

Hvordan vil det være for dig at fortælle dine forældre om, hvordan du har det lige nu? Jeg ved fra andre, at det kan være rigtigt rart at få sagt højt til sine forældre, hvordan man har det. Også selvom tanken kan virke lidt uoverskuelig. Måske har dine forældre brug for gode råd til, hvordan de bedst kan støtte dig, så kan de ringe til forældre telefonen 35 55 55 57.

Måske har du en god lærer på din skole, som du har tillid til? Det er lærerens ansvar at hjælpe, hvis de kender til, at der er en ung, som ikke har det godt i en periode.

Du kan også prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole.

Hvis du gerne vil læse lidt om angst og utryghed, så har vi lavet en temaside om det. Den tænker jeg måske, du vil synes, er god at kigge på. Du kan finde den her https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/  Her kan du også finde nogle gode råd til, hvad du kan gøre, når du føler dig udfordret.

Pyha det var mange ting, jeg fik skrevet til dig og måske er det hele bare for meget lige nu. Som sagt, så kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.