Stjålet som 12 årig

Jeg stjal fra en butik da jeg var 12 år som jeg fortryder inderligt men ved ikke om det kommer til at stå på min straffeattest gør det, det?

13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Hvor er det godt, at du er opmærksom på, at det at stjæle ikke er godt!

Du skriver ikke om du blev opdaget, da du stjal…

Hvis de i butikken opdagede det så kan de jo have anmeldt dig til politiet- mon de gjorde det?

I Danmark straffes børn på 12 år ikke med plet på straffeattesten, men hvis der sker en anmeldelse, har du og dine forældre måske været til en samtale med en sagsbehandler i kommunen?

I hvert fald kommer det ikke til at stå på din straffeattest, fordi du kun var 12 år. Den kriminelle lavalder er 15 år. Når du fylder 15 år, kommer sådan noget som butikstyveri til at stå på straffeattesten.

Under alle omstændigheder er det en meget dårlig ide at stjæle – og det kan være meget tungt at gå med den dårlige samvittighed. Det er fint at du skriver herind, men vil det lette din samvittighed at tale med en voksen, du har tillid til om det?

Det lyder heldigvis som om du ikke vil stjæle en anden gang  – så hvis du holder fast i det, skal du måske glemme det der skete og i fremtiden lave nogle ting du er glad for – og som du kan gøre med god samvittighed!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.