Brev
Stjålet som 12 årig
Jeg stjal fra en butik da jeg var 12 år som jeg fortryder inderligt men ved ikke om det kommer til at stå på min straffeattest gør det, det?
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Hvor er det godt, at du er opmærksom på, at det at stjæle ikke er godt!
Du skriver ikke om du blev opdaget, da du stjal…
Hvis de i butikken opdagede det så kan de jo have anmeldt dig til politiet- mon de gjorde det?
I Danmark straffes børn på 12 år ikke med plet på straffeattesten, men hvis der sker en anmeldelse, har du og dine forældre måske været til en samtale med en sagsbehandler i kommunen?
I hvert fald kommer det ikke til at stå på din straffeattest, fordi du kun var 12 år. Den kriminelle lavalder er 15 år. Når du fylder 15 år, kommer sådan noget som butikstyveri til at stå på straffeattesten.
Under alle omstændigheder er det en meget dårlig ide at stjæle – og det kan være meget tungt at gå med den dårlige samvittighed. Det er fint at du skriver herind, men vil det lette din samvittighed at tale med en voksen, du har tillid til om det?
Det lyder heldigvis som om du ikke vil stjæle en anden gang  – så hvis du holder fast i det, skal du måske glemme det der skete og i fremtiden lave nogle ting du er glad for – og som du kan gøre med god samvittighed!
Kærlig hilsen BørneTelefonen