Var det et angstanfald?

hej jeg er en pige på 14 år

inden for den sidste uge har jeg prøvet 2 gange noget som måske kan minde om et angstanfald.
altså nu ved jeg ikke rigtig noget om angst eller angstanfald, så jeg har ingen ide om det er det eller om det er noget andet.

første gang det skete, sad jeg og lavede puslespil inde på mit værelse, og så blev jeg virkelig opmærksom på hvad der skete rundt om mig. mine hænder begyndte at ryste rigtig meget, og mine fingre blev helt kolde, og jeg havde det som om jeg skulle kaste op.

anden gang, var da jeg sad og havde online undervisning, og lige pludselig fik jeg en stikkende fornemmelse i maven, og en let trykken i venstre side af brystet, mine hænder begyndte også at ryste lidt, og jeg vidste ik hvad jeg skulle gøre.

jeg vil gerne vide om det kunne ha været angstanfald eller hvad det ellers kunne ha været.

og jeg vil gerne vide hvad jeg kan gøre hvis det sker igen.

jeg har ikke rigtig lyst til at tale med nogle om det, da jeg aldrig har været god til at tale om følelser og så noget.

Hilsen mig 🙂

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind med dine bekymringer. For det er bestemt ikke rart at have det sådan, som du har haft det i de 2 situationer du beskriver. Det er rigtig flot at du handler på det.

Du fortæller om opkastfornemmelser, rysten i fingre, ondt i maven og trykken i venstre side. Det lyder rigtig ubehageligt.

Du skriver at du godt kunne tænke dig at vide om det er et angstanfald du har oplevet. Det kan jeg godt forstå du har brug for. Hos BørneTelefonen kan vi desværre ikke stille en diagnose, så derfor kan jeg ikke fortælle dig om det er angstanfald du har oplevet.

Jeg synes derfor, det ville være en god idé, hvis du alligevel talte med dine forældre om det. Hvis du taler med dine forældre, kunne I bestille en tid hos lægen. Så kan din læge hjælpe dig med at undersøge, hvorfor du får det sådan og vurdere, om det er angstanfald eller noget andet.

Du kunne for eksempel sige til dem: “Jeg tror, at jeg har haft angstanfald. Jeg vil gerne have hjælp til at finde ud af, om det er angst eller noget andet.”

Det er også en god ide at vælge et tidspunkt, hvor dine forældre har god tid. Det kunne være i weekenden. Kunne det være en mulighed?

Jeg ved, du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen om det, og at du ikke føler du er god til at tale om følelser. Hvis du stadig ikke har lyst til at tale om det, er det helt okay at skrive.

Nogen unge synes, at det er nemmest at skrive først. Måske kan du skrive et brev til dine forældre via vores side Skriv det til nogen. Du kan også vise dette brev til dine forældre. Du har skrevet et virkelig godt brev til BørneTelefonen, hvor du meget tydeligt beskriver hvordan du har det og hvad du har brug for hjælp til.

Det kan også være, du hellere vil snakke med din lærer om det – eller en anden voksen? Jeg ved nemlig, at mange unge kan få det fysisk dårligt ved online undervisning. Måske er du ikke den eneste i klassen, der har det sådan.

Du kan skrive til din lærer; “Hej, jeg får det nogle gange fysisk dårligt ved online undervisning. Kan vi snakke om det?”

Jeg ved, det kan være svært at åbne op. Men det er ofte sådan, at det bliver nemmere at tale om, når man først har taget mod til det første skridt. Så kan du og din lærer snakke om det over telefonen eller mødes til en lille gåtur. Kunne det give mening?

Du skriver at du gerne vil vide hvad du skal gøre hvis det sker igen. Jeg tror, at det er vigtigt, at du får hjælp. Men hvis du pludselig  mærker det sker igen. Så kan du f.eks. prøve at trække vejret stille og roligt gennem næsen og kun fokusere på din vejrtrækning.

Når man oplever så mange kropslige reaktioner på en gang, kan det være hjælpsomt at trække vejret for at få mere ro indeni.

Du kan også læse mere om angst på: Børnetelefonen.dk/bange-utryg-angst Her kan du få gode råd til, hvad du kan gøre. Du kan også læse andre børns breve. Det hele er anonymt.

Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at tale mere om det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.

Du har allerede vist stort mod ved at skrive til BørneTelefonen. Det tænker jeg, er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med dine forældre eller din lærer.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.