Har brug for hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Jeg kan se, at din familie har behov for noget hjælp til at gøre din hverdag mere tryg. Du fortæller i dit brev om råberi og daglige skænderier. Du fortæller også, at du ikke får nok at spise.

Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonens brevkasse, så vi kan tale om, hvad du kan gøre. Du har nemlig ret til at få hjælp, så du kan være tryg i dit eget hjem og få nok at spise.

Jeg kan også fortælle dig, at du har ret til at sige din mening højt, så den bliver hørt: De voksne skal lytte til dig, når du siger, at du vil bo hos din far.

Du har dét, der kaldes for initiativ-ret. Det betyder, at du kan indkalde til et møde i Familieretshuset, så I (din mor, din far, andre voksne og dig) kan tale om, hvor du skal bo. Læs mere her om initiativretten: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/

  • Må vi hjælpe dig? En voksen fra BørneTelefonen (en bisidder) kan være god at tale med. Du kan i første omgang ringe anonymt, hvis det føles lettere for dig.  Du kan her se, hvordan en bisidder ser ud: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår Du bestemmer, hvad du taler med bisidderen om. Når du taler med bisidderen, kan du i første omgang bare få en god samtale. Du kan ringe på tlf. 35 55 55 59 og taste 2. Læs mere om bisidning og anonymitet her: https://bornetelefonen.dk/sandt-eller-falsk-om-bisidning/
  • Tag fat i din lærer. Har du en lærer, du taler godt med? Fortæl at du har brug for et møde, hvor I taler om, hvordan du har det derhjemme. Det gode ved denne mulighed er, at læreren måske kender lidt til dine forældre. Det kan være en stor hjælp, hvis læreren kender lidt til din familie på forhånd.
  • Tag fat i din far. Måske kan du sammen med din far læse dette svar og tale om mulighederne for at bo hos ham? Din far kan i øvrigt tale med ForældreTelefonen på 3555 5557 og tale med os, hvis han har behov for det.

Jeg har også en anden mulighed, du kan prøve: Du kan tale med en voksen i kommunen – uden at sige dit navn. Måske føles det lettere for dig i første omgang?

Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på din kommunes ungerådgivning, hvor der findes rådgivere, der er vant til at hjælpe unge. Du kan afbryde samtalen, når du vil. Når du ikke er tryg nok hjemme (og ikke får mad nok), har du behov for at tale med en voksen fra kommunen – du har ret til det. Rådgiveren, du taler med, har overblik over kommunens muligheder for at hjælpe dig og dine forældre.

Hvis du har svært ved at finde det rigtige telefonnummer, så kan du også altid ringe til os på BørneTelefonen, på tlf. 116 111. Så hjælper vi dig med at finde det rigtige nummer. Du kan ringe til os døgnet rundt – og altså også om natten.

Jeg håber, at du vil afprøve disse forslag til, hvordan du kan blive hørt: Du har som sagt ret til at voksne hører på dig og dine ønsker om, hvordan du vil bo. På mig virker det som om, at du har brug for at gøre noget nu.

Jeg tror på, at du kan få hjælp, når du prøver nogle af mulighederne i dette svar. Hvis det ikke lykkes i første omgang – så prøv igen. Jeg véd, at der er hjælp at hente – for andre unge end dig har fået hjælp, når de har skrevet ind til os. Der er mange voksne, der gerne vil prøve at hjælpe dig og din familie.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.