Brev
Værnepligt
Jeg er en trans dreng (jeg har ikke transitionered endnu.) Og jeg tænkte om skal have værnepligt vis jeg transitionere?
Jeg vil gøre det når jeg er 18 fordi min mor ikke vil acceptere mig, jeg kom ud som non binær et år siden og hun kalder mig stadigvæk for mit gamle navn og en pige.
Ps mine pronomen er ham/de
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Sikke et godt spørgsmål! Det måtte jeg lige undersøge lidt, før jeg kunne skrive dette svar til dig.
Ja, hvis du skifter juridisk køn til dreng, så får du også værnepligt.
Det betyder, at du som 18-årig vil blive indkaldt til Forsvarets dag, hvor du får information om forsvaret og beredskabsstyrelsen. Du vil også blive undersøgt af en læge, som vurderer om du er egnet til aftjene værnepligt.
Hvis du bliver fundet egnet, så skal du trække et lodnummer. Det kan enten blive til, at du skal aftjene værnepligt, eller du kan trække frinummer, som betyder, at du ikke behøver aftjene værnepligt.
Hvis du skal aftjene din værnepligt, så kan du bede om at blive militærnægter, hvis du ikke ønsker at have noget med militæret at gøre.
Så som du kan se, er der mange led, og det er i sidste ende muligt at sige nej til militæret, hvis du slet ikke vil det. Så får du mulighed for at lave noget andet i stedet, som kan gavne samfundet. Hvis du er blevet mere nysgerrig på det hele, så kan du læse mere på Borger.dk – værnepligt
Jeg håber, at svaret her kunne give dig lidt ro.
Jeg ønsker dig alt det bedste med din transition. Og jeg vil råde dig til også at søge hjælp, hvis de omkring dig fortsat ikke vil acceptere dig, som du er. Det kunne for eksempel være hos LGBT+ Ungdom
Kærlig hilsen BørneTelefonen