Brev
Udnyttelse af x-kæresten
Hej bb
jeg er en ordblind pige på 13 år der har en x-kæreste der forgroft avpraser og udnytter mig,
vi havde været sammen i 2 år og fortalt nogen af de størst hemmelig jeg har til ham,
jeg slog op fordi han begynde at tænke meget på sex og jeg følte mig ikke helt klar, men nu avpraser han mig med at fortælle alle mine hemmeligheder.
Han siger at jeg skal lade ham røger de steder han vil eller kysse ham og hvis jeg ikke gør det siger han alle hemmelighederne,
han har tit forstuet mine fingrer fordi jeg ikke gad ratte mig og somral retter jeg mig fordi han er 2 år ældre og 2 gange så store
Jeg vil bare lige sige at jeg ikke har nogen voksen jeg kan snakke med ikke om det her, for hver gang jeg snakker om det begynder jeg tænke på hvad han ville gøre ved mig for han har sarkt at jeg ikke må sige det til nogen for så var jeg færdig.
VH E
Pliss vil i ikke nok svare på dette brev
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du er en pige, der er god til at mærke efter, hvad du vil og ikke vil. Det er en rigtig god ting at kunne.
Det er slet ikke i orden, den måde din x-kæreste behandler dig på. Når nogen gør sådan mod en, skal man ikke gå rundt alene med det, men fortælle det til andre. Derfor er det rigtig godt og modigt af dig, at du har skrevet her ind til brevkassen.
Man kan godt blive rigtig bange, når man bliver afpresset og truet. Og fordi man bliver bange, kan man godt ende med at gøre det, som den anden vil have en til at gøre. Måske tror man, af det stopper, hvis man bare gør, som der bliver sagt.
Men afpresninger som dem, du er udsat for, har du brug for hjælp fra voksne til at få stoppet. Så selvom det måske gør dig utryg at fortælle om det, vil det bedste være at fortælle om det her til dine forældre. De kan støtte dig, når du er bange. De kan hjælpe dig med at få stoppet hans afpresninger mod dig. Og de kan beskytte dig, så han ikke kan gøre dig noget. Og dine forældre kan kontakte skolen, hvis din x-kæreste fx går på samme skole som dig, så skolen også kan støtte dig og passe på dig.
Vi vil meget gerne hjælpe dine forældre med, hvordan de bedst støtter dig og stopper hans afpresning. Så du må meget gerne bede dine forældre om at ringe til os på vores ”ForældreTelefon” på telefon 35 55 55 57.
Måske synes du, det er en god idé at fortælle dette til dine forældre, men du ved bare ikke, hvordan du skal fortælle det? Her kan du overveje at starte med at vise dine forældre dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar. For i dit brev er du nemlig rigtig god til at forklare, hvad du har brug for hjælp til.
Jeg håber, du har fået nogle idéer, du synes, du kan bruge. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen