Brev
traume
hej børnetelefonen jeg er en pige på 14 år…
Jeg har nogle pænt mærkelige problemer. Og jeg ved ikke hvem jeg skal snakke med det om for folk forstår det ikke. jeg har været igennem en voldtægt og efter det har jeg haft det så dårligt, ham der voldtog mig jeg ser ham over alt men jeg ved godt han ikke er der. Han står ude foran mit vindue og vinker og nogle gange ser jeg ham inde på mit værelse eller høre ham gå bag mig, jeg er bange 24/7 hvad skal jeg gøre
plz hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå du, at du går og har en hel masse tanker og følelser, der ikke er rare. Det er ikke spor mærkeligt, men faktisk helt almindeligt, at føle sådan efter, hvad du har oplevet.
Det er en meget traumatiserende oplevelse og derfor er det rigtigt vigtigt, at få snakket med nogen om det. Det er derfor rigtig godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen og søgt hjælp og information.
Du fortæller mig, at der ikke er nogen, der rigtig forstår det, når du fortæller dem dine tanker og følelser. Derfor er det endnu vigtigere, at du får snakket med nogen, der kan lytte til dig og give dig noget hjælp. Det er nemlig ikke tanker og følelser, der bare forsvinder af sig selv.
Jeg får lyst til at hjælpe dig videre med at finde nogen, du kan snakke med.
Måske du kan prøve at tænke på, hvilke voksne der kan hjælpe? Måske kan du lave en liste, så du ved, hvem der er den første, du vil snakke med. Det kan fx være en lærer, en voksen i en klub, en træner, en moster, en venindes mor eller en helt anden.
Hvis du har mod på det, kan du måske også sætte dig ned med en af dine forældre og kigge på Centre for Voldtægtsofres hjemmeside her: Center for voldtægtsofre Du kan også først selv kigge lidt på siden, hvis du har lyst til det. På siden kan man finde informationer om, hvordan man kan få hjælp, når man har været udsat for en voldtægt – også selvom det er længe siden. Det er gratis at få hjælp gennem Center for Voldtægtsofre, og man kan kontakte dem på telefon eller ved at skrive en mail.
Du er også velkommen til at ringe eller skrive direkte herind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at snakke lidt mere om det hele. Vi vil også gerne hjælpe dig med at kigge lidt på Center for Voldtægtsofres hjemmeside, hvis du har brug for det. Det kan også være, at du har brug for råd til, hvordan du kan få taget en god snak med dine forældre.
Det er vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det lige nu, så du kan få hjælp til at komme over den svære oplevelse og få det godt igen.
Jeg håber du får delt dine tanker og ønsker dig al held og lykke med det! Du har allerede vist masser af mod ved, at skrive ind til BørneTelefonen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen