Brev
Stick n poke
Hej
Jeg var så dum at få lavet en stick n poke/hjemmelavet tatovering. Det gjorde ikke ondt og det helede fint osv.
Men mine forældre har altid været rigtigt meget imod tatoveringer. De har ikke set den endnu selvom den er på min højre ankel, og er rimeligt let at skue. Mennnn heldigvis har de ikke det.
Jeg ved udmærket godt, at de ikke engang ville kendes ved mig hvis de fandt ud af det, så jeg er begyndt at have utroligt meget skyldfølelse når de fx siger “ej hvor ser hans tatoveringer bare latterlige ud, lov mig du aldrig får nogle selv” osv.
Jeg vil gerne have den væk! Øjeblikkeligt… Prøvede at bruge nogle skarpe objekter til at skære det øverste hud lag af, detttt gik ikke ligefrem så godt og endte op i et stort blodbad. Men nu er det endelig helet igen:)
Nogle gode diy råd og lidt visdoms ord ville være meget skønt lige nu…
PS. Har haftt den i nogle måneder nu og havde søgt rundt før jeg fik den lavet og læste at den ville gå væk efter 3 måneder, det var kun 10 lag farve, jeg fik lavet den i.
Tak på forhånd❤️
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Jeg kan høre, at du har rigtig mange fortrydelser og bekymringer om den tatovering. Hvor er det godt, at du har skrevet til os, så du ikke er helt alene med dine tanker om tatoveringen.
Jeg har ikke den store viden om stick n poke, men jeg kan læse at du har sat dig grundigt ind i det. Det er rigtig godt. Hvis den burde gå væk efter 3 måneder, vil mit allerbedste råd være at vente. Så er der jo heldigvis ikke så lang tid igen.
Jeg vil bestemt ikke anbefale dig, at skære eller stikke mere i dig selv. Der er heldigvis ikke sket noget endnu, men du kan få betændelse, eller få lavet et sår, der har svært ved at hele eller andre ting, som ikke er godt. Jeg tænker, at en måde at skjule den på, indtil den er helt væk kan være make-up. Et godt lag foundation, kan måske dække den, indtil den er helt væk.
Jeg synes, at jeg i dit brev kan mærke, at du virkelig fortryder, at du har lavet denne tatovering. Og jeg tænker, at det måske kan være rart for dig, at dele det med dine forældre.
Jeg kan godt forstå, hvis du frygter for deres reaktion, når nu de er så meget modstandere. Men måske, vil de bare blive glade for, at du er ærlig, og at du søger hjælp og trøst hos dem.
Det gode ved din historie er jo også, at din tatovering gerne skulle gå væk inden for lidt tid, og at du derfor har lært noget om, hvordan du har det med tatoveringer på din egen krop.
Hvis du kan, vil jeg virkelig anbefale dig, at tale med dine forældre om det. Det føles altid rart at være ærlig og ofte vil forældre også sætte pris på ærligheden.
Jeg vil minde dig om, at du altid kan bruge BørneTelefonen til yderligere rådgivning. Du kan evt. ringe, hvis du vil have råd til, hvad du kan sige til dine forældre. Du kan ringe på 116 111, der sidder voksne klar til at tale med dig.
Held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen