Brev
Sove alene
Kære Børnetelefon.
Jeg har et problem…
Jeg har altid sovet i min mors seng. Jeg bor alene med min mor.
Jeg er nu kommet til det punkt, hvor jeg meget gerne vil lære at sove i min egen seng. Om dagen tænker jeg “jeg gør det i aften!”, men så når jeg skal sove blive jeg nervøs og har ikke lyst.
Mit sprøgsmål er: hvordan lærer jeg at sove i min egen seng?
Tak for hjælpen 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Du kan tro, at jeg forstår, at du gerne vil lære at sove i din egen selv. Jeg kan forestille mig, at det må være en stor omvæltning for dig, at skulle tænke på at sove alene. For du har haft en vane i mange år, og vaner kan være rigtig svære at bryde. Du skal have stor ros for at prøve at finde ud af, hvad der skal til for at bryde denne vane.
En vane handler tit ikke kun om én ting, f.eks. selve det at sove i din mors seng. Det kan også handle om de tanker og følelser, som du har haft i alle disse år, når det handler om at sove.
Hvis du gerne vil arbejde dig hen imod at sove i dit eget værelse og ikke i hos din mor, så tænker jeg, at du skal gå stille og roligt frem. Måske lave en plan for, hvordan det skal foregå, så du føler dig tryg.
Der er to ting, som du kan arbejde med. Den ene ting, er de følelser af utryghed, som du får over at skulle sove alene. En anden ting, er selve det at sove hos din mor.
Du kan måske prøve, at lave planen sammen med din mor? Den kunne se sådan her ud:
I den første uge eller to uger, kan du falde i søvn på en ekstraseng eller madras i din mors soveværelse. Ikke i hendes seng. Når denne periode er forbi, skal du sove i din egen seng og blive der, også selvom du vågner. Måske kan du høre noget afslappende musik, når du skal falde i søvn, have et lys tændt eller læse en bog.
Derudover, vil jeg foreslå dig at ”gå på opdagelse” i dine følelser af utryghed, når du skal sove. Her er nogle eksempler på spørgsmål, som du kan stille dig selv, evt. sammen med din mor:
Savner du din mor om dagen? Får du utrygge tanker, når du skal sove?
Flere børn på din alder, kan få tanker om aftenen, som de bliver bange for. Det kan være godt, at tale med din mor om.
Er der mon sket noget i familien eller i skolen, som du tænker på? Måske har du set en uhyggelig film eller tv-udsendelse, du ikke skulle have set?
Det er kun eksempler på spørgsmål. Måske dukker der andre ting op, når du bliver utryg. Hvis din mor hjælper dig, har hun måske nogle gode bud på, hvorfor utrygheden kommer.
En god idé vil være at skrive ned når følelsen kommer. Du kan have blyant og papir parat ved din side, når du går i seng. De ting du skriver ned, kan du snakke med din mor om. Eller du kan ringe til BørneTelefonen og snakke med os. Det er du meget velkommen til at gøre. Vores nummer er 116 111.
Jeg håber, at du finder en metode, som forhåbentlig vil gøre dig mere parat til at sove alene og give mere tryghed.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen