Brev
Søvn
Hej. Jeg er en pige på 13. Når jeg skal til at vågne efter jeg har sovet er min krop helt lammet, men jeg kan godt se. Det er mega ubehalig fordi jeg ikke kan råbe om hjælp. Har lidt svært ved at sove på grund af jeg er bange for at det kommer. Det skal lige siges det kommer ret tit. Hvad er det og er det farligt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, at det må være enormt ubehageligt at vågne med en følelse af at være lammet i hele kroppen og ikke kunne råbe om hjælp.
Jeg kan berolige dig med, at du ikke er alene om at have den følelse i kroppen om morgenenen. De fleste af os kender til at sove så tungt i den samme stilling, at når vi vågner, så føles kroppen enormt tung og stiv, hvilket godt kan minde om følelsen af at være lammet. For nogle kan det også gøre ondt at skulle bevæge kroppen igen.  Måske har du også oplevet den følelse?
Jeg kan også godt forstå, at det gør dig bange for at sove. Det er ikke rart at skulle falde i søvn, når man ved at der venter en noget ubehageligt næste morgen.  Det kan gøre, at man forsøger på at holde sig vågen så længe som muligt. Det går så ud over ens søvn og kan være med til at man får skabt en slags “ond cirkel”, hvor man ikke får søvn nok og når man endelig falder i søvn, så sover man så tungt, at det føles endnu mere svært og hårdt at skulle vågne. Det kan give en endnu stærkere følelse af lammelse og stivhed i kroppen. Kan du mon genkende den følelse?
Når du spørger om det er farligt at føle sådan, så fornemmer jeg, at du er bekymret for hvad din lammelsesfølelse kan skyldes og om du fejler noget alvorligt. Er det sådan du har det?
Når der sker ting i vores krop, som vi ikke ved hvad er, så er det helt naturligt at reagere med bekymring om at vi fejler noget som kan være farligt. Når vi har det sådan, så er det vigtigt at vi taler med nogen som kan berolige os og forklare os hvad der sker.
Jeg tænker derfor på, om du har talt med nogen om det? Måske har du en voksen som du kunne dele dine oplevelse med? Det kunne være din mor eller far, eller anden anden som du er tryg ved.
Hvis du synes, at det er lidt svært at tale om, så kan du eventuelt vise dine forældre dit spørgsmål og mit svar. Det kan være med til at give dem en bedre forståelse af hvordan du har det.
Sammen kan I kontakte jeres læge. Det kan du godt gøre uden at dine forældre ved det, men jeg tænker at det vil være godt at have en voksen med som kan støtte dig i samtalen og hjælpe dig videre.
Din læge vil kunne fortælle dig hvorfor du føler og mærker som du gør når du vågner, og hvad du kan gøre ved det.
Jeg tænker også på, om du måske kunne lave en aftale med dine far og mor om at de skal komme ind til dig om morgenen, så de kan sidde hos dig indtil du får fornemmelsen tilbage i kroppen?
Det betyder utroligt meget, at vi sover godt om natten. At falde i søvn og sove, men bestemt også at vågne igen skal være noget rart og trygt og være med til at give os energi og overskud i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at du taler med nogen om hvordan du har det, så det at vågne om morgenen bliver er god start på din dag.
Jeg synes, at det er flot at du skriver til BørneTelefonen. Det viser mig, at du kan bede om hjælp og passe på dig selv. Det er vigtigt at kunne. Så bliv ved med det!
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til Børnetelefonen igen.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.