Brev
skilsmise
mine forældre skal skiles og det er ikke så rart jeg tinker på det var dag og det er ikke så rart jeg hørte det fordi at mit værlse er lige ved siden af stuen vor mine forældre sage det og de er også tit sure på hinanden
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Jeg kan læse, at du har skrevet til os, at dine forældre skal skilles, og at du tænker på det hver dag. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til os, når du har det sådan. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig.
I dit brev har du skrevet, at dine forældre tit er sure på hinanden. Det tænker jeg må være hårdt at kunne mærke. For nogle hjælper det, hvis man siger fra overfor sine forældre, selvom det kan være svært. Hvis du har lyst, kunne du f.eks. prøve at sige: “Det gør mig rigtig ked af det, når I snakker sådan til hinanden. Det vil jeg gerne have, at I stopper med.”
Du skriver også i dit brev, at dine forældre skal skilles, og at du hørte det, fordi at dit værelse er ved siden af stuen. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker rigtig meget på det, for det må være hårdt at vide. Ved dine forældre mon, at du har hørt dem sige, at de skal skilles? Det kan være, at du allerede har fortalt dem, hvad du har hørt. Hvis ikke du har, så tænker jeg, at det kunne være rigtig god ide at fortælle dem det. Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå med så stor en ting selv, og jeg kan godt forstå, hvis det fylder meget for dig lige nu.
Når der er noget, som fylder meget i ens liv og tanker, er det vigtigt, at man deler det med nogen. Det hjælper nemlig for rigtig mange, når man siger højt, hvad man tænker og føler indeni. Selvom det kan være svært.
Kunne du mon have mod på at fortælle dine forældre, hvordan du har det med, at de har sagt, at de skal skilles? Og også hvad du føler, når du kan mærke, at de er sure på hinanden?
Det kunne også være, at du hellere havde lyst til at snakke med en anden voksen om det. Måske din lærer eller bedsteforælder? Det vigtigste er, at det er en voksen, som du har det godt sammen med, og som du er tryg ved.
Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at det vil være grænseoverskridende at skulle sige højt, hvad der fylder i dine tanker lige nu. Både at du har hørt, at dine forældre skal skal skilles, og også at de er sure på hinanden.
Måske det ville være en hjælp at vise dit og mit brev, hvis du ikke helt ved, hvordan du skal fortælle, hvad der fylder indeni dig lige nu?
Jeg synes, at det er rigtig sejt, at du har skrevet et brev til BørneTelefonen. Det kræver mod, hvilket er en kæmpe styrke, når man skal sige højt, hvad der fylder i ens tanker. Jeg håber, at mit brev kunne hjælpe dig. Husk på, at du altid må skrive eller ringe til BørneTelefonen igen, hvis du får brug for det. Knus til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen