Brev
Screenshot på snapchat
Jeg skrev med en dreng på Snapchat og jeg sendte ham et billede på et sekund og så tog han et screenshot af det
er bange for hvad han vil gøre ved det
jeg skrev til ham “slet det eller jeg blokere dig” men det gjorde han ikke! Men har blokeret ham.
Og det skal lige siges at jeg er 14! Og er meget bange for hvad der vil ske med billedet
Plz hjælp mig har virkelig brug for hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev om din oplevelse på Shapchat.
Jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt, at ham du har sendt et billede ikke vil slette det og du nu ikke ved hvad han vil gøre med det. Selom det er ulovligt at dele billeder af andre, uden at få lov, så kan jeg godt følge dig i dine bekymringer.
Når jeg læser dit brev bliver jeg lidt nysgerrig på hvilken type billede, du har sendt til denne dreng og hvem han er? Er det mon en du kender fra det virkelige liv eller er det kun en du har haft kontakt med på Snapchat?
Jeg tænker det er rigtig godt, at du har skrevet til ham at han skal slette det og sagt fra overfor ham. Nu bør han i hvert fald ikke i tvivl om hvordan du har det.
Selvom du måske har fortrudt og er lidt pinlig berørt over det billede du har sendt til ham, tror jeg det ville være rigtig godt, at fortælle hvad der er sket til en voksen. Så er det meget lettere at få noget hjælp til at få ham til at slette det screenshot han har gemt.
Ærlighed er også i det her tilfælde rigtig godt og vil hjælpe andre med at vurdere, hvad der skal gøres. Hvis du kender ham du har skrevet sammen med, kan du få hjælp til at kontakte ham og evt. hans forældre og få ham til at slette det screenshot han tog.
Jeg tænker dog, at første skridt må være at finde en voksen og fortælle hvad der er sket og bede om hjælp.
Jeg håber du kan brug mit svar ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat og få flere råd eller anden form for hjælp. Du kan også kigge lidt på www.sikkerchat.dk , her skriver de også gode råd og hvad man kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen