Optagelse af onani

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå du bliver meget bange for at modtage de trusler. Jeg kan også godt forstå, hvis du bliver bange for at få delt en video med, at du onanere. Det er en meget privat situation, som man ikke har lyst til at andre skal se. Men du skal vide, at du ikke har gjort noget forkert. Det har ham, der skriver til dig derimod.

Jeg har snakket med mange børn, der har oplevet noget lignende, og jeg vil meget gerne hjælpe dig.

Det er meget ulovligt, det hackeren gør – også selvom han måske slet ikke har optaget dig, men bare lader som om for at presse dig til at sende penge. Det er både ulovligt at afpresse folk, og desuden ulovligt at lave og videresende børneporno, som det vil være hvis han deler en video af dig. Det kan man få fængselsstraf for, så derfor er det usandsynligt, at han rent faktisk vil gøre det.

Jeg kan godt forestille mig, at han ikke har nogen video af dig, men derimod bare skriver det for at få penge fra dig.

Det du kan gøre:

  • Svar ikke på hans beskeder, og du skal heller ikke sende ham penge.
  • Du skal tage screenshots af det, du har modtaget fra ham som bevis på, hvad han gør, og så skal du melde det til politiet.

Det er også vigtigt at dele dine tanker og bekymringer med en voksen, du er tryg ved. For mange er det rart at have en voksen ved sin side i sådan en situation. Mon det er noget, du kan tale med dine forældre om? Eller måske en lærer på skolen eller en anden voksen, du er tryg ved?

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og snakke med os. Vi snakker tit med børn, der står i samme situation som dig.

RedBarnet har også en rådgivning, der netop handler om at hjælpe børn i din situation. Du kan læse mere om det her: Red Barnet – Slet det. Du kan også ringe eller chatte med dem.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.