Brev
Onde tanker
hej børnetelefonen
i over et år har jeg haft tanker om at jeg var syg eller der var noget alvorligt galt med mig og jordens under gang og natur katastrufer det var især slemt da jeg var ude og rejse i sommerferien 2018 der havde 2 gange noget der ligner et panik andfald jeg hved godt at der er mangeder har sådan nogle tanker men jeg hved ikke hvad jeg kan gøre for at de holder op.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder rigtig svært at gå rundt med så mange bekymringer. Det er godt du har skrevet til brevkassen. Jeg vil meget gerne prøve, at hjælpe dig.
Der er rigtig mange børn, der oplever at have onde tanker, som er svære at styre, og som kan gøre en rigtig bange og bekymret. Det kan være meget ubehageligt. Det kan især være rigtig svært, hvis tankerne kun er inde i ens eget hoved, og aldrig kommer ud. Har du mon nogensinde fortalt nogen om dine tanker? Det tænker jeg nemlig kunne være en rigtig god idé.
Jeg tænker, det ville være rigtig godt, at du fortæller dine forældre om dine tanker. Dine forældre kender dig rigtig godt, og ved sikkert, hvad der kan gøre dig glad, og hvad der gør dig ked af det. De vil måske kunne hjælpe dig med, at få styr på tankerne. Du kan også altid gå til dem, når tankerne kommer. Så kan I tale om tankerne og lave noget sammen som gør dig glad igen.
I kan tale om hvorfor tankerne kommer og hvad du kan gøre, for at de ikke kommer så meget fremover. Det kan også være, at du og dine forældre kan snakke med en professionel, hvis I synes det kunne være godt for jer. Måske en psykolog. Rigtig mange børn og voksne har prøvet, at få hjælp ved en psykolog, fordi de havde svære tanker.
Måske du kunne fortælle dine forældre om det, en dag hvor i spiser aftensmad. Du kan også sige til dem, at der er noget vigtigt du gerne vil snakke om, som gør dig ked af det, og som du har brug for hjælp til. Så ved de, at du mener det alvorligt.
Hvis du synes det er lidt lettere, så kan du måske vise dine forældre, det fine brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Så kan de se hvad du tænker, og at det er noget som går dig meget på.
Det kan også være, at du er mere tryg ved, at fortælle det til en sød lærer henne i skolen. Det er helt ok. Så kan du og læreren, sammen snakke med dine forældre om det.
På BørneTelefonens hjemmeside, kan du læse mere om, at være bange, utryg eller angst. Du kan finde gode råd til, at håndtere tankerne, og læse hvad andre børn har skrevet om det. Du kommer ind på siden ved, at trykke her.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, og at du får fortalt det til dine forældre, så de kan hjælpe dig. Det er super sejt af dig, at du har skrevet herind, og kæmper for at få det bedre.
Du er altid velkommen til, at skrive igen. Du må også meget gerne SMSe eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen