Nøgenbilleder

Hej

jeg har sendt nøgenbilleder og fortryder meget ingen har taget screen eller noget

men er bange for lige pludselig alle ved det

sendte engang til en og personen sendte tilbage

min bedsteven fandt ud af det

og er bange for han siger det videre

hvad gør jeg

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller omkring din bekymring ved at have sendt nøgenbilleder. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig og komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.

Vi taler og skriver med mange unge, der ligesom dig, har sendt nøgenbilleder. Det kan føles spændende og en smule farligt på samme tid. Måske var det også sådan for dig? Det er først bagefter, at alle tankerne og bekymringerne kommer.

Din bedste ven fandt ud af det, og nu er du bange for, at han siger det videre. Har du prøvet at tale med ham om det? Hvis han er din bedste ven, så tænker jeg også, at det er vigtigt, at I kan stole på hinanden. Kunne du prøve at fortælle ham, at det betyder meget for dig, at det bliver mellem jer?

Du skriver, at der ikke er taget screenshots, men ved du, om personen du sendte billederne til har slettet dem? Selvom det ofte går godt at dele billeder med dem, som man stoler på, så går det desværre også nogen gange galt. Og et billede bliver delt uden, at personen på billedet har givet lov.

Det er ulovligt at dele nøgenbilleder af andre, uden man har fået lov. Det kan du sige til personen, hvis du er bekymret for, hvad der sker med dine billeder. Du kan også bede om at slette dem. Måske det kan give dig lidt mere ro.

Det lyder også til, at du har fået sendt nøgenbilleder tilbage. Det kan være, at personen også er nervøs for, hvad du kan finde på at gøre ved de billeder, du har fået tilsendt. Det kan være et godt udgangspunkt for en snak, og måske kan I blive enige om, at I begge sletter dem.

Du kan læse mere om ulovlig billeddeling, og hvad man kan gøre ved det, her: SletDet. På BørneTelefonens hjemmeside er det også muligt at få gode råd samt læse andres breve omkring billeddeling mm. Se her .

Hvis du stadig er bange og utryg, tænker jeg, det vil være en rigtig god idé at dele med en voksen. Det kan være dine forældre eller måske en lærer, du er tryg ved. Hvis du synes, det er svært at snakke med dem omkring det, kan du evt. vise dem dit brev – og mit svar.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig til ikke at være så bange mere. Hvis du har brug for mere hjælp eller et andet godt råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder en rådgiver parat til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.