Bange for roboter

Hej BørneTelefonen, forleden dag kom jeg til at læse nogle artikler der sagde at roboter vil tage fremtidens jobs og lignede, og jeg blev meget bange og fik ondt i maven. Også selvom jeg ved at det ikke er sikkert det sker.
Mit problem er at det er sket før.
Så hvordan skal jeg berolige mig selv vis det sker igen
og er det normalt at få det sådan.
Vh en dreng med et uroligt sind

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tak for dit brev.

Uvished kan gøre mange mennesker usikre og bange. Det med at man ikke ved, hvad der kommer til at ske og kun kan gætte. Ofte kan ens fantasi godt tage lidt over og forestille sig det værste.

Måske har du før frygtet noget fx en fremlæggelse, en familiefødselsdag eller måske bare en aftale med en ven, som du var i tvivl om ville gå godt. Mon du også har oplevet, at det slet ikke var så slemt, da du havde gjort det? At du forestillede dig det værre end det egentlig var?

Sådan tænker jeg også det kan være i det her tilfælde med robotterne. Måske du forestiller dig, at de overtager verden? Det er der selvfølgelig ingen der ved, men måske ender mennesker og robotter med at leve side om side og drage nytte af hinanden.

Det jeg prøver at sige er, at det er svært at forestille sig, hvad der kommer ske, men at fantasien har det med at vise det værste, hvis det er noget man frygter. Var det noget du ikke frygtede, ville du formentlig forestille dig det bedste: fx hvis du elsker en fodbold, vil du formentlig forestille dig at dit hold vinder til kampen og hvordan stemningen er den fedeste. Modsat hvis du frygter at skulle fremlægge foran klassen, vil du måske forestille dig, at du glemmer, hvad du skal sige eller går i stå.

Kan du se, hvordan ens frygt kan gøre ens fantasi og tanker om noget værre eller bedre i ens hoved?

Det tænker jeg er vigtigt at huske på og at huske, at dine tanker om det ikke betyder, at det rent faktisk sker. Selvom du forestiller dig dit fodboldhold vinder, kan de ligeså godt tabe og selvom du tror du går i stå til fremlæggelsen, kan den stadig sagtens gå godt.

Måske du kan prøve at overføre det til dine tanker om robotterne: Dine tanker vil hverken betyde at det du frygter sker eller ikke sker.

Måske vil det kunne hjælpe dig at se nogle af de film, hvis robotterne er gode og giver mennesket mulighed for fede ting fx at flyve uden at flyve i et fly eller noget, som ikke var muligt uden. Måske vil de film kunne berolige dig så du kan se begge sider af det, der kan ske.

Derudover vil jeg anbefale dig at tale åbent om din frygt med dine forældre eller en nær ven. Frygt og angst har det med at blive værre, hvis man går med det selv. Hvis man derimod fortæller andre om det, kan det afmystficere ens tanker. Måske er der også andre, der tænker som dig? Eller tænker noget helt andet? Prøv at være så åben som mulig over for andre idéer om, hvordan fremtiden kan være.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS. Vi er altid klar til at lytte og berolige, hvis du har brug for det.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.