Brev
Er jeg til yngre???
Hej
Jeg er en dreng på 13 og jeg tror at jeg at jeg er til børn
Jeg ved ikke om det er normalt eller ikke
Jeg er bange for min fremtid vis jeg kommer til at gøre noget som jeg ikke burde gøre
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange, når du tænker på, om du er til børn, og hvordan fremtiden bliver, hvis du er.
Lige nu er du selv et barn, og derfor er det svært at vurdere, hvad du seksuelt bliver tiltrukket af. At føle sig tiltrukket af nogen på din egen alder eller måske lidt yngre er i hvert fald helt okay.
For rigtig mange er seksualiteten også noget, som tager tid at udvikle. Og den kan godt ændre sig over tid – især i teenageårene. Så måske er der ikke grund til så stor bekymring.
Men det kan også være, at du føler dig tiltrukket af helt små børn. Skulle det være tilfældet, så vil jeg sige til dig, at følelsen af tiltrækning ikke i sig selv er farlig.
Og du bestemmer over din krop, og hvad du gør med den. Du har kontrol. Din krop gør ikke lige pludselig ting af sig selv, som du ikke vil have den til.
Når du siger, at du bliver bange, er det så fordi du bliver bange for at gøre noget seksuelt mod børn? Og gør det dig mon bange, fordi du godt ved, at børn ikke skal deltage i seksuel kontakt med andre?
Jeg fornemmer på dit brev, at du godt ved, at børn aldrig skal have seksuel omgang med store børn eller voksne. Det er de ikke modne til, og det vil derfor altid være et overgreb mod barnet.
Det er også derfor, at vi i Danmark har en lov mod seksuel omgang med børn under 15 år og en lov mod deling af seksuelle billeder og videoer af alle under 18. Måske vidste du allerede det?
Jeg vil foreslå, at du fortæller nogen om dine tanker. For det kan ikke være rart for dig, at have de bekymringer om din seksualitet. Jeg forstår godt, at det kan være rigtig svært at sige højt. Men du må huske på, at så længe det er tanker, så har du ikke gjort noget, som du ikke burde.
Jeg kan kan godt forstå, hvis det er svært at tale med en, som du kender. For seksuelle tanker om børn er noget, som rigtig mange mennesker ikke tør tale om, selvom man godt ved, at det findes. Derfor foreslår jeg, at du ringer til BørneTelefonen på 116111. Du kan også skrive på samme nummer eller finde chatten her.
Du kan sige eller skrive: “Jeg vil gerne fortælle dig, at jeg er bange for, at jeg er til børn. Og jeg har brug for at tale med dig om det.”
Jeg tror, at det kan være godt for dig at tale med nogen, hvis du stadig tænker meget på det efter at have læst mit svar.
Hvis du ønsker det, så findes der også professionel hjælp at få for personer, som tænder på børn. Det er slet ikke sikkert, at du har brug for det, men måske kan det være rart at vide, at det findes. Det er noget, som du vil kunne bede om hjælp til hos din læge.
Du kan også se nærmere på et sted, som hjælper her: JanusCentret
Jeg håber, at svaret her kunne give dig lidt mere ro til tankerne. Det var virkelig godt, at du skrev til os, og vi vil gerne tale med dig igen, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen