Brev
Bange
Hej jeg har læst noget med at danske soldater træner til tredje verdenskrig. Efter jeg havde læst det blev jeg mega bange og mit hjerte begynde at slå hurtigt skal bare lige vide er det sikkert at der kommer en tredje verdenskrig af Ukraine krisen eller er det for at være på den sikreside at de “træner” til det. Og skal man være bange for at der kommer tredje verdenskrig?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Og hvor er det godt, du skriver, når du er bange og har brug for at fortælle det til nogen.
Du fortæller, at du har læst at danske soldater træner til tredje verdenskrig. Det har gjort dig bange og dit hjerte begyndte at slå hurtigt.
Jeg kan godt forstå, at det har gjort dig bange og har været voldsomt at læse. Og faktisk tænker jeg, at det er en hel naturlig reaktion, som du fortæller, at du har haft.
Det kan være rigtig svært at forstå, hvad der sker i Ukraine, og hvordan situationen udvikler sig. Og det er desværre ikke alle steder, at nyhederne bliver fortalt på en god måde.
Derfor kan det nogle gange være godt at tænke over, hvor man får sine nyheder fra, så man får det fortalt på en god måde. Og nogle gange kan man have brug for en pause fra nyhederne, fordi de kan være voldsomme og svære at forstå. Det vil jeg vende tilbage til senere.
Du spørger i brevet, om det er sikkert, at der kommer en tredje verdenskrig af Ukraine krisen, eller om det bare er for at være på den sikre side, at de danske soldater træner til det. Og du spørger, om man skal være bange for, om der kommer tredje verdenskrig.
Det er så godt, at du spørger, når det er noget, der bekymrer dig! Og jeg vil gøre mit bedste for at svare så godt, jeg kan.
Ingen kan vide, hvordan Ukraine krisen udvikler sig. Nogle tror måske, at det kan blive en tredje verdenskrig, men det er slet ikke sikkert – for ingen kan spå om fremtiden.
Man kan måske kalde tanken om en tredje verdenskrig det værst tænkelige scenarie. Ukraine krisen kan udvikle sig og ende på mange andre måder end det, men ingen kan vide hvordan endnu. Og det gør, at nogle måske er mere bange end andre.
De danske soldater træner faktisk hele tiden, så de altid er klar, hvis nu der skulle komme en krig. Det er både til at hjælpe i andre lande, men også til at beskytte Danmark. Derfor kan man godt sige, at de danske soldater træner for at være på den sikre side – det er nemlig deres arbejde altid at være trænet og klar.
Giver det mon mening? Jeg håber, at det giver dig en bedre forståelse for Ukraine krisen og de danske soldater? Og måske det kan hjælpe dig til at være mindre bange for om der kommer en tredje verdenskrig?
Hvis du gerne vil følge med i de danske soldaters træning eller krigen i Ukraine, tænker jeg, at det kunne være en god idé enten at se med i Ultra Nyt på DR eller snakke med dine forældre om, hvad der sker.
Ultra Nyt er ret gode til at fortælle det på en måde, hvor mange måske bedre forstår, hvad der sker – mon du har set det før?
Dine forældre (eller en anden voksen) kan også være rigtig gode at snakke med, for her kan du stille alle de spørgsmål, du har, og få snakket med en voksen om, hvad der faktisk sker. Hvad mon du tænker om det?
Som jeg nævnte tidligere, kan man nogle gange også have brug for at få en pause, fordi det kan blive for meget at tænke på hele tiden. Både at følge med i situationen, men også alle de bekymringer, der kan komme. Derfor kan det være rigtig rart at få en pause fra det engang imellem!
Her kan det være en god idé at distrahere sig selv lidt. Det kan være forskelligt, hvad der virker. For nogle kan det være at ses med venner, spille fodbold eller computer eller noget helt andet. Mon der er noget, du godt kan lide at lave, og hvor du kan få tankerne lidt væk?
Tankerne om krig kan være svære at gå med helt selv, derfor kan det være en rigtig god idé at fortælle en omkring sig om dem. Det bliver ofte lidt nemmere, når man deler sine tanker med andre. Måske det også hjalp bare at skrive brevet herind?
Det er så godt, at du har fortalt det til mig – og spurgt om hjælp til at forstå. Det er nemlig altid en god idé at gøre, så det håber jeg, at du bliver ved med, når noget går dig på eller gør dig bange.
Der skal nogle gange meget mod til, men det er så sejt, at du nu har skrevet herind! Vi vil nemlig altid gerne hjælpe det, vi kan.
Jeg håber, du har fundet svar i mit brev. Du er også altid velkommen til at ringe herind på 116 111, hvis du har brug for at snakke mere.
Knus BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.