Min kæreste er ældre end mig!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tusind tak for dit brev. Det lyder til at der er en del der fylder lige nu, så det er godt at du skriver herind.

Først og fremmest vil jeg sige tillykke med, at du er forelsket. Det er en rigtig dejlig fornemmelse. Og kan udmærket godt forstå, at når du er nyforelsket, så vil du gerne være sammen med din kæreste hele tiden. Det lyder som om, at du og din kæreste har det rigtig godt sammen.

Du og din kæreste må gerne have sex, fordi du er over 15. Sådan er lovgivningen. I følge loven er din kæreste altså ikke pædofil, og det kan måske være rart at vide, når din far bruger det ord.

Det er dine forældre, der har myndigheden over dig, så længe du er under 18 år. Det kan nogle gange virke uretfærdigt, da man som 15-årig sagtens kan være god til at træffe beslutninger og passe på sig selv. Men loven er lavet for at sikre at forældre passer godt på deres børn. De har faktisk pligt til at sikre deres børn ikke bliver udsat for vold, misbrug, udnyttelse mv.

Umiddelbart kan det lyde til, at dine forældre netop forsøger at beskytte dig. Men som du skriver, så kender de ikke din kæreste så godt endnu. Det kan godt være, at de på forhånd har haft paraderne oppe, fordi han er dobbelt så gammel som dig. Og derfor har lidt sværere ved at se igennem det, og lære ham bedre at kende.

Der findes noget, som hedder Børnekonventionen, som sikrer en række rettigheder for børn. Bla. Har man som ung i Danmark retten til at udtrykke meninger og blive inddraget i samtaler, der vedrører en selv. Du har også ret til at udtrykke dine synspunkter og følelser. Hvis du gerne vil læse mere om dine rettigheder, så er denne side god: http://boerneportalen.dk/rettigheder/

Ud fra det du beskriver, lyder det til, at du og dine forældre allerede har haft lavet nogle aftaler om, hvornår du kan se din kæreste. Men det kunne også lyde til at I måske har haft svært ved at kommunikere. I har haft taget svære diskussioner på tidspunkter, hvor I alle har været fyldt op af svære følelser.

Jeg vil foreslå at prøve at tale med dine forældre igen på et tidspunkt, hvor I er lidt mere rolige. Så kan du fortælle dem, at du har brug for at se din kæreste lidt mere. Dertil kan du også prøve at foreslå en dag, hvor du fx inviterer din kæreste over på middag, og hvor dine forældre kan lære ham lidt bedre at kende.

En af grundene til, at de reagerer, som de gør, kan være fordi de ikke kender ham, som du gør. Så det må du sørge for at de kommer til. Forhåbentlig bliver det nemmere hen ad vejen, når de kender ham lidt bedre.

Ifølge Børnekonventionen har du desuden også til privatliv. Din far må gerne holde øje med din kommunikation, hvis han har en god grund til det. Hvis man spurgte din far, hvorfor han kiggede i din telefon, så ville han nok sige, at det var for at kunne passe på dig. Men han må ikke fratage dig din mulighed for at kommunikere. Det vil sige, at han ikke må tage din telefon og computer fra dig i længere tid.

Derudover vil jeg sige, at jeg bliver lidt bekymret, når du skriver om den video, som en af din fars venner har på sin telefon. Det må han nemlig ikke, såfremt du ikke har givet samtykke til, at han har den på sin telefon. Så det skal du sørge for at han får fjernet. Hvis han ikke vil fjerne den, kan du faktisk melde ham til politiet for det.

Du kan også ringe til os på 116 111 eller kontakte os via sms eller chat, hvor der sidder voksne klar til at tale med dig.

Du må også meget gerne foreslå dine forældre at ringe til vores ForældreTelefon på 35555557.

Jeg håber at noget af dette har givet dig lidt mere afklaring på din situation. Jeg håber, at du kan få lavet nogle gode aftaler med dine forældre, så du kan blive ved med at se din kæreste.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.