Brev

Jeg føler at jeg er blevet sindssyg.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C

Hvor er det godt, at du skriver, for jeg kan fornemme, at du har det skidt og at du føler dig alene med alle dine tanker.

Der er mange der skriver til BørneTelefonen om det at havde det skidt, at overtænke og være bange for at være psykisk syg. Det er heller ikke unormalt, at google sine symptomer og som du skriver, kan det også være med til at forstærke tankerne, da man så kan blive bange for om man har forskellige diagnoser.

Jeg vil gøre hvad jeg kan for at give dig et forslag til, hvad du kan gøre for at få hjælp til at få det bedre.

Du skriver, at du har talt lidt med din mor og en veninde om, hvordan du har det. Jeg synes det er godt, at du har taget lidt hul på det over for andre. Det viser, at du har modet til at snakke med andre om, hvad du tænker og hvad du er bange for. Det er også helt normalt at være bange for hvad andre tænker, men måske vil du opleve, at andre også sommetider kan have det skidt og have brug for at snakke med andre om det.

Du skriver også, at det kun hjælper, når du snakker med nogen om det. Det hører jeg også fra andre, at de oplever, at det hjælper at sige det højt, fordi det så kommer ud af hovedet.

De fleste af os vil igennem livet opleve perioder, hvor vi har det svært psykisk og en gang i mellem, kan vi også have behov for at få hjælp til at håndtere svære følelse og tanker. Det at have det skidt behøver ikke at betyde, at du har oplevet traumatiserende ting i din barndom eller at dine forældre ikke er har været kærlige overfor dig.

Mit forslag til dig vil være, at du finder en voksen du kan snakke med om, hvordan du har det. Det kan være du skal tale med din mor eller far om de tanker du har eller f.eks. en lærer, sundhedsplejersken på din skole eller en anden voksen, du er tryg ved.
Jeg tænker på, om det kunne være en idé, at du siger til din mor eller måske begge dine forældre, at du har noget vigtigt, du gerne vil snakke med dem om? Hvordan ville det være for dig? Du kan jo fortælle, at du har skrevet her til BørneTelefonen, som har foreslået dig, at I får en snak om hvordan du har det og alle de tanker du har.

Jeg ved at mange har det ligesom dig og jeg har mødt mange der kommer godt igennem det enten ved at snakke med venner og familie om det eller ved at få hjælp fra f.eks. en psykolog, som du selv skriver om.

Jeg håber, at du kan bruge mit forslag og jeg håber at du snart får det bedre.

Mange kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat