Ukraine og rusland

Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.

hej

jeg er en person som døjer med stris og angst jeg er en person som overtænker tit jeg tænker meget på det med rusland og ukraine jeg er bange for der kommer krig jeg har været meget bange i dag håber i kan hjælpe

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver bange, når du tænker meget på, om der bliver krig. Det er nogle tanker og følelser, som mange mennesker får lige nu.

Der har været mange børn, som har kontaktet BørneTelefonen om de samme tanker, som dig. Det fortæller jeg dig, for at du skal vide, at du ikke er alene.

Det kan være godt også at tænke på, at der er rigtig mange mennesker, som arbejder for at få krigen til at stoppe. Der er også en masse mennesker, som arbejder for at hjælpe dem, som kommer i fare i krigen.

Når man får skræmmende tanker og føler sig bange, så kan det være en rigtig god ide at tale med en voksen om det. Er der mon en god voksen, som du kan tale med om dine tanker?

Du kan fx sige til den voksne: “Jeg bliver rigtig bange, fordi der er krig. Og jeg har brug for at tale med dig om mine tanker.”

Udover at tale med nogen om dine tanker, så er det også en god ide at lave noget, som du kan lide. Det kan være at gå en tur, dyrke sport, se din yndlingsfilm, være sammen med familie eller venner. At gøre den slags ting kan hjælpe lidt på de bange tanker.

Jeg håber, at du kan finde lidt ro ved at prøve nogle af de ting, som jeg har foreslået.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.