Brev
Ukraine og rusland
Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.
hej
jeg er en person som døjer med stris og angst jeg er en person som overtænker tit jeg tænker meget på det med rusland og ukraine jeg er bange for der kommer krig jeg har været meget bange i dag håber i kan hjælpe
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver bange, når du tænker meget på, om der bliver krig. Det er nogle tanker og følelser, som mange mennesker får lige nu.
Der har været mange børn, som har kontaktet BørneTelefonen om de samme tanker, som dig. Det fortæller jeg dig, for at du skal vide, at du ikke er alene.
Det kan være godt også at tænke på, at der er rigtig mange mennesker, som arbejder for at få krigen til at stoppe. Der er også en masse mennesker, som arbejder for at hjælpe dem, som kommer i fare i krigen.
Når man får skræmmende tanker og føler sig bange, så kan det være en rigtig god ide at tale med en voksen om det. Er der mon en god voksen, som du kan tale med om dine tanker?
Du kan fx sige til den voksne: “Jeg bliver rigtig bange, fordi der er krig. Og jeg har brug for at tale med dig om mine tanker.”
Udover at tale med nogen om dine tanker, så er det også en god ide at lave noget, som du kan lide. Det kan være at gå en tur, dyrke sport, se din yndlingsfilm, være sammen med familie eller venner. At gøre den slags ting kan hjælpe lidt på de bange tanker.
Jeg håber, at du kan finde lidt ro ved at prøve nogle af de ting, som jeg har foreslået.
Kærlig hilsen BørneTelefonen