Brev
Min far og corona
Hej BørneTelefonen.
Min far arbejder som lastbil chauffør. Han skulle til fest på sit arbejde. Hans kollega viste tegn til corona den aften og blev senere tjekket for det.
Kollegaens test var positiv. Min far skulle så også testes for det da min far havde været meget tæt på ham hele aftenen. Min fars test var positiv. Jeg er bange for at jeg kan miste ham.
Han er kun 30. Han er ryger.
Jeg skal ikke ha børn vis jeg miste ham. Kan han dø?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
18. marts 2020
Kære pige på 11 år,
Jeg kan godt forstå, at du bliver bange, når din far er testet postitiv for corona.
Jeg tænker, at du sikkert har hørt en masse forskellige ting om corona. Derfor er det smadder godt, at du skriver til os. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med at rydde lidt op i alle de mange informationer, så du kan få lidt ro.
I dit brev nævner du rygning. Jeg tænker, at du måske nævner det, fordi du har hørt at rygere skal passe lidt ekstra på. Er det mon rigtig forstået?
Det er rigtigt, at mennesker, der har røget cigaretter i mange år, skal passe på. Det skal de fordi, at mange cigaretter kan betyde, at man bliver nemmere syg.
Men det er meget forskelligt, hvor meget rygningen faktisk betyder. Der er for eksempel forskel på at være ung, frisk og ryger  – og at være over 80 år gammel og have røget hele livet.
Det er altså ikke sådan, at man automatisk bliver mere syg fordi, man har røget i mange år. Der er flere ting, der har betydning for, om man bliver meget syg.
Hvis man er smittet, kan man få tør hoste, ondt i hovedet, have høj feber og ondt i hele kroppen. Det kan altså godt være, at din far mærker nogle af disse tegn. Men det er vigtigt, at du ved, at det ikke betyder, at han skal indlægges på hospitalet. Eller at der sker andre alvorlige ting med ham.
De allerfleste mennesker, der bliver smittet med corona, dør ikke af det –  heller ikke rygerne. Og mange, der er blevet smittet med virus, kan ikke engang mærke det.
Din far behøver derfor ikke at blive meget syg!
Det er selvfølgelig vigtigt, at din far passer på sig selv og jer. Præcis ligesom vi alle sammen skal passe på hinanden.
Jeg kan se, at din frygt fylder rigtig meget. Mon din far ved, hvor bekymret du er?
Måske er han ikke selv nervøs, og tænker derfor ikke over, at du har behov for at tale om det? Eller måske ved han ikke helt, hvad han skal sige til dig? Lige meget hvad, så tror jeg, at det ville være rart for dig, at fortælle ham om dine følelser og tanker.
Når din far ved, at han er smittet, så har han talt med en læge. Derfor tror jeg også, at din far ved en masse mere om sin egen situation, end jeg gør. Tror du, at du kan tale med din far om, at du er meget bekymret for sygdommen?
Det kan også være, at du kan prøve at tale med andre i din familie. Jeg forestiller mig, at der er andre, der også er nervøse. Jeg håber du vil tale med din familie om det.
Og jeg håber, at mit svar har hjulpet dig til at være mindre nervøs.
Kærlig hilsen BørneTelefonen