Brev
Menstruation
Hej Børne-telefon
jeg er en pige på 12 år der hedder S. og går i 6 klasse
Jeg er 12 år nu og fik Menstruation da jeg var 10 år gammel
Jeg har fået Menstruation og jeg har smerter når jeg får det en gang om månedren jeg snakket med min storesøster og forældre om det.
Jeg fik Menstruation i slutning af 4 klasse jeg synes at det er mega tidligt for en 10 årige at få Menstruation
Hjælp mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at det er normalt at få sin første menstruation, når man er mellem 10 og 16 år. Så det var ikke spor unormalt, da du fik det som 10-årig.
Det er dog ingen trøst for dig, og jeg kan godt forstå, du synes det er irriterende - især når du også får menstruationssmerter hver måned.
Jeg kan forstå på dig, at du har snakket med din storesøster og dine forældre om det, og det er rigtigt godt. Det er altid en fordel at snakke om det,, så de kan støtte dig, når du har ondt. Din søster - og specielt din mor må have en masse erfaring i at afhjælpe menstruationssmerter. Hvis ikke, kan jeg give dig nogle gode råd her - måske nogle af dem virker på dig.....
Varme omkring maven kan føles rart - det kan være en varmepude/tæppe eller et dejligt varmt bad, som kan virke afspændende og lindrende på de muskelsammentrækninger, der kommer fra livmoderen, og som er det, der gør ondt.
For nogle kan det også være lindrende at bevæge sig, så det kan være en fordel at deltage i idrætstimerne og anden form for bevægelse, i stedet for at blive fritaget for det.
Der er også nogle, der kan have gavn af og brug for smertestillende.
Generelt kan en sund regelmæssig levevis, daglig motion, passende søvn og hvile være forebyggende for menstruationssmerter. Prøv også at undgå stress, hvis det er muligt.
Du har måske allerede forsøgt nogle af de ting, jeg har foreslået, og vil med tiden finde ud af, hvad der virker bedst for dig.
Hvis intet af det hjælper, kan du/I tale med din læge om det. Det er vigtigt, at den månedlige menstruation ikke går hen og bliver ved med at være så smertfuld og dig så ked af det.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen