Brev
Mareridt
Hej,
jeg er en pige på 11 år og jeg har et problem.
Jeg har mareridt næsten hver eneste nat, og de handler altid om spøgelser/genfærd.
Så vågner jeg og kan ikke sove igen, har ondt i maven, og synes jeg kan se noget i mørket på mit værelse.
Hvorfor har jeg de har mareridt? Jeg kan virkelig ikke lide det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, du har et problem, for det er rigtig, rigtig væmmeligt at have mareridt.
Du spørger, hvorfor du har de mareridt. Det er svært at svare på, især når jeg ikke kender dig eller ved noget om, hvordan du ellers har det.
Men jeg kan fortælle dig, at man f.eks. kan få onde drømme, hvis man er utryg eller bange for noget, eller hvis man har været ude for en ubehagelig oplevelse. Men sommetider kan man faktisk ikke rigtig finde ud af, hvorfor de mareridt kommer. De kommer bare og på et tidspunkt forsvinder de igen.
Det er slet ikke ualmindeligt at få mareridt i din alder, og hvis du fortæller dine veninder om det, vil du nok finde ud af, at du ikke er den eneste, der kender til det.
Når man har mareridt, er det en rigtig god idé at snakke med sine forældre om det, for det hjælper at få tankerne ud af hovedet. Det kan også være, at du kan aftale med dine forældre, at du kan komme ind og sove videre på en madras hos dem, når du vågner og er bange.
Du skal nok også tænke på, hvad du laver om aftenen, inden du går i seng. Prøv at undgå voldsomme film eller spil, de kan nemlig godt sætte onde drømme i gang. Du kan måske også snakke med dine forældre om, at I skal sørge for at have det hyggeligt inden sengetid, så du er lidt rolig, når du skal sove.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om dine mareridt eller om andre ting, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111. Her er der en rådgiver, der meget gerne vil lytte til dig og hjælpe dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen